Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Tramvaje už roky čekají v depu

Česko

  9:24
PRAHA - Již devět let čekají v pankrácké vozovně čtyři „nové“ nízkopodlažní tramvaje. Ve stínu supermoderních vozů 14T známých jako porsche se na ně jaksi zapomnělo, ale pražský dopravní podnik o nich dobře ví.

RT6N1. foto: Reprofoto

Stály ho totiž rovných sto milionů a vozovnu prakticky nikdy neopustily. Hned od přijetí dodávky v roce 1998 bylo jasné, že jsou kloubové tramvaje RT6N1 nepoužitelné. Hlavní problém byl s podvozky a brzděním.

„Dlouho se nevědělo, co s nimi. ČKD zkrachovalo a Siemens, který firmu převzal, je nechtěl zpět odkoupit,“ popisoval stomilionovou anabázi ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek. Za nákupem nepojízdných tramvají byl podle něj politický zájem. „De facto jsme je dostali zadarmo, jelikož chtěli, aby se nové vozy objevily v Praze. ČKD proto nabídla slevu sto milionů v rámci zakázky na 150 tramvají T6,“ doplnil Jílek.

Léta váhání skončila až vloni. „Našli jsme firmu Pars Nova, která se pokusila jednu z těchto tramvají uvést do stavu, který by umožňoval provoz a nutnou homologaci,“ říká Jílek.

Nejde jen o bezpečnost a odstranění problému brzd a dalších menších zádrhelů, tramvaj musí být i dostatečně spolehlivá, aby neblokovala provoz. „Nyní je repasovaná tramvaj zpět v Praze a probíhá její oživování a poslední montáže,“ řekla mluvčí podniku Michaela Kuchařová.

Podle Jílka jsou odhadované náklady na repasi všech čtyř vozů asi deset milionů korun. „V dalším čtvrtletí by se mohla první souprava dostat do zkušebního provozu. Nechci ale říkat hop, jelikož jsme zdaleka nepřeskočili,“ dodal Jílek.

Skončí nové vozy v Brně?
Stejná útrata, stejné problémy. Soupravy RT6N1 nakoupilo souběžně s Prahou také Brno. Také tamní dopravce se dalšími investicemi snaží vozy připravit na provoz. A chtěl by i ty pražské. „Je zbytečné držet pro čtyři tramvaje servisní kapacity,“ uvedl již dříve ředitel brněnského dopravního podniku Bedřich Prokeš.

Podle něj by proto bylo výhodné získat i pražské vozy. „Bylo by těžké najít pro obě strany výhodné podmínky,“ míní ředitel Jílek. Dokud totiž nebudou tramvaje homologovány, zůstává jejich účetní hodnota sto milionů.

Jelikož se ale v Praze daří úspěšně modernizovat vozový park hromadné dopravy a po dodání souprav Porsche se rýsuje i další velká zakázka na nízkopodlažní tramvaje, taktéž z plzeňské Škody, pražský dopravce myšlenku brněnských kolegů předem nezavrhuje.

Modernizace vozů
T3 (klasická) - letos čeká modernizace 50 vozů, dva budou zčásti nízkopodlažní
KT8 (kloubová) - pět vozů bude částečně nízkopolažních.
14T (Porsche) - jeden vůz čeká na homologaci drážního úřadu

Autoři: