Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Trať opět ožila. Na jeden den

Česko

Ostravská tragédie - Vyšetřovatelé na místě zkoumali, jak došlo ke srážce tramvají

OSTRAVA Dvě tramvaje proti sobě včera stály na trati mezi Porubou a Vřesinou. Přesně na místech, kde došlo v pátek večer k tragédii. Drážní inspektoři a policisté zjišťovali, kdy se vlastně řidiči proti sobě jedoucích tramvají mohli uvidět a zda mohli tragédii zabránit. „Vyšetřování zabere měsíce,“ odhadoval včera vyšetřující novojičínský kriminalista Jaroslav Kornecki.

Na místě nehody byl i řidič jedné z tramvají. Ten, který nehodu způsobit nemohl. „Z nemocnice mě pustili teprve včera,“ řekl muž ještě viditelně otřesen. Na tváři měl dvě veliké jizvy. „Byla to sekunda,“ popsal okamžik nehody řidič. Své jméno včera uvést nechtěl.

Vyšetřovatelé nyní vyslýchají desítky lidí. Celkem jich má být až sedmdesát. Policisté začali těmi, kteří byli zranění jenom lehce nebo vyvázli bez zranění. V plánu mají také výslech řidiče druhé tramvaje, který pravděpodobně svou nepozorností nehodu zavinil. Čtyřiadvacetiletý muž má četná zranění, navíc je prý ve špatném psychickém stavu.

Policie bude i prošetřovat, zda za nehodu nemůže i dopravní podnik nebo jiné organizace. Kriminalista Jaroslav Kornecki již včera konstatoval, že se řidiči nemohli včas vidět i kvůli hustým stromům a keřům, které tramvajovou trať lemují. Škoda je zatím vyčíslena na dva miliony sedm set tisíc korun.

Desetikilometrová trať linky číslo pět zůstává stále mimo provoz, je nahrazena autobusy, a to i přesto, že podle expertů dopravního podniku je v pořádku a tramvaje by po ní dál mohly jezdit. „Provoz obnovíme až ve chvíli, kdy bude připraveno zabezpečení tratě na vyšší úrovni. Zatím vymýšlíme, jaký systém zvolit. Nemůžeme nyní říci, zda trať zprovozníme zítra, nebo za týden,“ prohlásil včera mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht. Předpokládá se, že řidiči nebudou moci vyjet na jednokolejnou trať dříve, než se domluví s dispečerem.

Instalace moderního technického zabezpečení, které by tramvaj na kolej vůbec nepustilo v případě, že by v protisměru jel jiný vůz, může trvat zhruba půl roku. „Samotná montáž zabere možná týden, déle trvají veškerá legislativní opatření – musí se zpracovat projekt, uspořádat výběrové řízení na dodavatele a podobně,“ řekl Albrecht.

Lidé z okolí dál nosí na místo neštěstí svíčky a květiny. „Přišla jsem, protože doma bych se asi ubrečela. Chlapečka Tomáška jsem dobře znala. Je to strašné. Byl to krásný chlapeček, už brzy měl jít do školy,“ plakala včera Jana Mikuláčková z Poruby na místě tragédie, kde v pátek zahynul šestiletý chlapec.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...