Pondělí 4. listopadu 2024, svátek má Karel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Tři minuty pobouřily dvě čtvrti

Česko

  10:10
BRNO - Dvě z brněnských čtvrtí se bouří. Z Ořešína a Jehnic zaznívá, že si na jejich úkor město vyřešilo nedostatečně kapacitní dopravu a nyní nechce nic vrátit zpět.
Autobus - ilustrační foto.

Autobus - ilustrační foto. foto: Juliana KřížováLidové noviny

Od obyvatel a radnic městských částí putují ostré dopisy do společnosti Kordis JMK, která jízdní řády koordinuje. A opačným směrem letí několikastránkové odpovědi. „Jízdní doba se prodloužila o jednu až tři minuty. Současně ale do obou čtvrtí jezdí víc spojů a lidé mají lepší možnost přesedat,“ tvrdí Květoslav Havlík z Kordisu.

Obyvatelé Jehnic a Ořešína si to zdaleka nemyslí. „Osmadevadesát procent lidí je se změnou nespokojeno, autobusy jezdí narvané a cesta trvá déle,“ oponuje tajemník jehnického úřadu Ivan Štěpánek.

Ořešínští upozorňují, že jim na cestu do centra Brna už nestačí ani čtyřicetiminutový lístek. Autobusy totiž nejedou velkou část cesty po rychlostní silnici na Hradecké ulici, ale po souběžných ulicích přes Řečkovice, kde zastavují. „Ve špičce bývají autobusy přeplněné a zastávka u Semilassa je pro občany velmi nepříjemná.

Často tu stojí za sebou tři autobusy a starší či handicapovaní lidé mají velké problémy s hledáním svého autobusu,“ popisuje starosta Ořešína Jan Levíček. Protestují i další.

„Zatím jsem nepotkala nikoho, kdo by si změnu pochvaloval. Mnozí Ořešínští přišli rozdělením původní linky rovněž o přímé spojení ke svým příbuzným do Ivanovic a Lelekovic,“ potvrzuje Hana Rejmanová z Ořešína. Ona prý stráví za týden cestováním o hodinu více než dříve.

Zástupci Kordisu připouštějí, že jedním z důvodů ke změnám bylo vyjít se smluveným počtem kilometrů, které je magistrát ochoten dotovat. „Vybrali jsme řešení, které vyřešilo dopravní obsluhu Řečkovic a další problémy současně. Vždyť i ti lidé mají v Řečkovicích některé úřady,“ dodává Havlík.

„Na žádné jednání nás nepřizvali,“ zdůrazňuje Levíček. Podle něj prostě Kordis zvolil jen pohodlné řešení. „Potřeboval vykrýt nějakou důležitou část Brna, tak ubral tam, kde měl pocit, že bude ten křik nejméně slyšet,“ míní Levíček. Podle něj si firma vybrala nejmenší městské části, jejichž protestující hlas má šanci zaniknout při argumentech o celoměstském zájmu.

Starosta Ořešína boj vzdát nehodlá. „Čekám na připomínky zastupitelů. Potom se obrátím na magistrát a budeme usilovat o to, aby práce Kordis byla zodpovědnější a ohleduplnější k menším částem,“ prohlásil Levíček. Po návratu trasy na rychlostní komunikaci volají i Jehničtí.

Kordis argumentuje ekonomicky: Pokud by obě čtvrti měly opět získat rychlejší spojení s přestupním uzlem u Semilassa a měla zůstat současně zachovaná doprava přes Řečkovice, bude potřeba ročně o osm a půl milionu korun dotací více. „Jakým způsobem tuto částku kdo vypočítal, nevíme. Jako podklad pro jednání s odborem dopravy to ale určitě nestačí,“ namítá Levíček.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!