Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Třikrát z významných výročí tohoto týdne

Česko

Barometr se už dal pověsit na stěnu 15. října 1608 Ve Faenze nedaleko italského města Bologna se narodil Giovanni Battista Torricelli. Fyziku studoval napřed u Galileova žáka, ten ho pak doporučil samotnému Mistrovi (tehdy už slepému). Od něho převzal problém florentských pumpařů, kteří nedokázali vysát vodu z hloubky větší než deset metrů. Torricelli si jako první spojil problém s atmosférickým tlakem a místo sloupce vody k jeho měření použil rtuti (ta je třináctkrát těžší než voda, tudíž barometr nemusí být tak obrovský).

Jeho dopis z roku 1644 jednomu z kolegů obsahuje podrobný popis objevu atmosférického tlaku a barometru, snad i včetně slavného výroku: „Strach přírody z prázdnoty platí jen do výšky 76 centimetrů (rtuti)“. Giovanni Battista Torricelli zemřel v jednačtyřiceti letech na břišní tyfus.

Štěstí v neštěstí, a navíc pomoc lidem po transplantaci 15. října 1958 V jaderném centru ve Vince poblíž Bělehradu se reaktor na kratičkou dobu vymkl z kloubů řízené jaderné reakce. Šest lidí v hale dostalo dávku ionizujícího záření čtyři a půl až deset Grayů (to je 450 až jeden tisíc rentgenů, přičemž letální dávka je okolo 500).

Díky tehdy unikátní transplantaci kostní dřeně (v Paříži a od francouzských dobrovolníků, přičemž odběr dárcům není procedurou nikterak příjemnou) jich pět přežilo. To byla úspěšnost dosud nevídaná!

Ukázalo se, že nemoc z ozáření snižuje imunitní obranu organismu. V počátcích transplantací orgánů tento poznatek umožnil úspěšné použití záření jakožto prostředku k potlačení přirozené obranné reakce lidského těla.

Půlpán automobil 16. října 1868 Ve Veltrusích se narodil Václav Klement, spoluzakladatel českého automobilového průmyslu. Přitom začal tak nenápadně. Podnikavostí překypující syn místního postilióna se pouští do obchodování s knihami, ale každou volnou chvíli využívá k uspokojení své touhy po kolech. Společně s Václavem Laurinem zakládá v roce 1895 v Mladé Boleslavi dílnu na tehdy módní dopravovadla – bicykly. Klement však vidí dál (a jeho společník Laurin umí montovat líp) než ostatní, pročež už za dva roky přicházejí s první českou motorkou (s „plynem“ novátorsky umístěným na pravém řidítku). Její novější verze pak v roce 1905 potře ve Francii nejsvětovější značky o celou půlhodinu! Rok po tomto úspěchu vzniká v Mladé Boleslavi první automobil. V roce 1925 získala mladoboleslavskou firmu plzeňská Škodovka (Klement se tu stává generálním ředitelem). Nedávno pak automobilku koupil německý Volkswagen.

Autor: