Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Triumvirát, který se postaví krizi

Česko

Tři světoví výrobci aut Renault, Nissan a Daimler ohlásili včera užší spolupráci. Chtějí tak uspět na vyčerpaném trhu

BRUSEL Jak se vyrovnat s poklesem poptávky na automobilovém trhu? Jednu z variant včera naznačili tři světoví výrobci aut: Renault, Nissan a Daimler. Oznámili totiž užší spolupráci.

Přesněji řečeno, Renault s Nissanem do své aliance, která trvá již od roku 1999, přiberou i německého výrobce luxusních vozů MercedesBenz.

Výrobci automobilů si totiž uvědomují, že například bez sdílení nákladů na vývoj nových zelených technologií by na oslabeném trhu neuspěli. Navíc se automobilky snaží společně rozšířit objem výroby, vstoupit na nové trhy a zvýšit efektivitu.

Součástí dohody o „nuceném manželství“ automobilek je i výměna menších akciových podílů.

Daimler tak získá v Renaultu i Nissanu 3,1 procenta akcií. Renault a Nissan na oplátku obdrží po 1,55 procenta akcií Daimleru. Podíl Renaultu v Nissanu klesne na 43,2 procenta ze současných 44,3 procenta. Renault-Nissan vytvoří s Daimlerem strategickou komisi, které budou předsedat šéfové podniků. Generálním ředitelem Renaultu i Nissanu je Carlos Ghosn, zatímco v čele Daimleru stojí Dieter Zetsche.

Francouzský ministr průmyslu Christian Estrosi již uvedl, že jeho vláda, která v současnosti vlastní v Renaultu patnáctiprocentní podíl, zůstane i po dohodě o spolupráci s Daimlerem hlavním akcionářem automobilky.

V rámci aliance chtějí firmy spolupracovat na vývoji a výrobě elektromobilů, osobních a lehkých nákladních automobilů. Také hodlají společně pracovat na úspornějších a ekologičtějších dieselových a benzinových motorech.

Smart se moc neprodával Renault-Nissan bude pravděpodobně využívat zkušeností Daimleru z výroby nákladních automobilů, ve které je německý výrobce světovou jedničkou. Zatímco Daimler by mohl těžit ze zkušeností francouzské a japonské automobilky při výrobě malých automobilů. Daimler sice vyrábí také malé automobily Smart, jejich prodejní výsledky v posledních měsících však byly zklamáním.

Podle úmluvy se automobilky budou podílet na vývoji společných částí a architektury nové generace subkompaktních automobilů Renault Twingo a Smart, které mají přijít na trh v roce 2013 s konvenčními i elektrickými motory. V rámci spolupráce v oblasti motorů a převodovek bude Renault-Nissan dodávat motory pro budoucí kompaktní vozy Mercedes-Benz. Daimler naopak bude vyrábět výkonnější benzinové a dieselové motory pro řadu luxusních vozů Nissan Infiniti.

„Na první pohled se může zdát, že na tom Daimler vydělá více, protože získá přístup ke zkušenostem Renaultu s malými automobily,“ myslí si Mike Tyndall, specialista na automobilový průmysl z londýnské společnosti Nomura Securities. Automobilky počítají, že jim jejich užší spolupráce kromě výměny know-how přinese v příštích pěti letech v úsporách a ziscích až čtyři miliardy euro (více než 101 miliard korun). Úspora nákladů však není jediným důvodem, proč se Renault, Nissan a Daimler rozhodly blíže spolupracovat. Společný postup jim pomůže prosadit se lépe v konkurenci na světových trzích.

Přestože Daimler, Renault a Nissan zůstávají samostatnými společnostmi, aliance má potenciál vyzvat největší světové automobilky. „My nehledáme velikost. Můžeme transformovat velikost do součinnosti. Naše slabost je jejich síla a jejich slabost je naší silnou stránkou,“ řekl o nové alianci Carlos Ghosn, šéf Renault-Nissan.

Kombinované prodeje osobních a lehkých nákladních automobilů všech tří výrobců dosáhly v loňském roce 6,7 milionu vozů, čímž překonaly Volkswagen, který měl „jen“ 6,3 milionu prodaných automobilů. Toyota Motor, největší světový výrobce aut, loni po celém světě prodal téměř sedm milionů vozů. Pokud bychom započítali i výsledky přidružených Hino Motors a Daihatsu Motor, dostali bychom se na 7,8 milionu prodaných aut.

Analytici očekávají, že se nejedná o poslední podobnou dohodu mezi automobilkami.

Dalším na řadě by mohl být podle nich italský Fiat, který loni získal podíl v americkém Chrysleru. Podle analytiků by mohl poté, co již uzavřel dohodu s indickým Tata Motor, hledat nového partnera v Číně nebo v Rusku.

***

Tři globální hráči na automobilovém trhu

Nissan Motor Vznik: 1933 (značka Datsun) Hlavní značky: Micra, Murano, Qashqai, GT-R, 370Z, X-Trail, Pathfinder, Navara, Leaf, Juke, Teana, Latio, Sylphy, Sentra, Frontier Tržní kapitalizace: 39 miliard USD Hospodářské výsledky: Za třetí čtvrtletí fiskálního roku 2009 činil čistý zisk Nissanu 45 miliard jenů (asi 357 milionů eur), v roce 2008 zaznamenala automobilka ztrátu 233,7 miliardy jenů (1,854 miliardy eur). Prodej automobilů: 3,184 milionu vozů (2009) Počet zaměstnanců: kolem 206 000 (ke konci roku 2009)

Renault Vznik: 1899 Hlavní značky: Clio, Logan, Laguna, Megane, Sandero, Koleos, Twingo Tržní kapitalizace: 13 miliard USD Hospodářské výsledky: Loni vznikla koncernu čistá ztráta 3,07 miliardy eur (přes 80 miliard Kč). Tržby za finanční rok 2009 klesly o 10,8 procenta na 33,71 miliardy eur. Prodej automobilů: 2,3 milionu vozů (2009) Počet zaměstnanců: 121 422 (konec roku 2009)

Daimler AG Vznik: 1883 Hlavní značky: Mercedes-Benz, Smart, Maybach, Freightliner, Western Star, Fuso, Setra, Detroit Diesel Tržní kapitalizace: 52 miliard USD Hospodářské výsledky: V roce 2009 se firma propadla do ztráty 2,66 miliardy eur (zhruba 67 miliard Kč) při tržbách 78,92 miliardy eur (téměř dva biliony Kč). Prodej automobilů: 1,6 milionu vozů (2009) Počet zaměstnanců: 256 000 (2009)

Autor: