Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Trochu života do toho umírání

Česko

Román mladé americké autorky Marishy Pesslové je dalším ze současných globálních bestselerů.

Portrét umělce v jinošských letech, Na Větrné hůrce, Paní Bovaryová či Sto roků samoty... To jsou názvy několika kapitol románu Marishy Pesslové (1977). Americká autorka ve svém debutu pro kapitoly zkrátka použila názvy významných literárních děl.

Nakladatelé generují nové talenty a objevy, nové autory bestselerů, to je pochopitelné. I čtenáři chtějí nové knihy - a mnoho lidí chce být úspěšnými autory, což je v pořádku. Román Vybrané okruhy z mechaniky pohrom odkazuje k mnoha proslulým dílům rovněž citáty či zmínkami. Ano, je to dílo postmoderní, které však zmíněná díla spíše bere v potaz, než že by na nich parazitovalo.

V souvislosti s řadou knih, které v současnosti vycházejí, se vynořuje pocit, že velká literatura už byla. Kdo se může porovnávat se Shakespearem, Flaubertem či Joycem? Ovšem i tato díla povstávala z popela dobové produkce, kterou už dnes nejen nečteme, ale často o ní už ani nemáme přehled. Avšak hodnotné texty vznikají i dnes, ovšem jsou jistě v menšině - jako vždy. A také je „jejich“ současníci často nejsou s to rozpoznat - ať už vinou záplavy všemožných dalších titulů, či vlastní omezenosti.

Naše učitelka Hanna Snad se ale lze ptát, jestli Marisha Pesslová obstojí v konkurenci významných děl, jež jsou jmenována v jejím románu... A to právě v žádném případě - a je fér dodat, pokud to z toho, co bylo řečeno výše, není dost patrné, že se to týká většiny současné knižní produkce.

Přece jen ale zarazí, že kniha Marishy Pesslové zaznamenala takový kritický i prodejní úspěch. Vybrané okruhy z mechaniky pohrom totiž nejsou ani kvalitním literárním dílem, ani zdařilou kratochvílí, zábavnou literaturou. O mladé vypravěčce románu Modře rozhodně nelze říci, že by byla povrchní, vyznění románu je však neobyčejně ploché.

Nejde přitom ani tak o samotný příběh nadprůměrně inteligentní dívky, která vyrůstá po matčině smrti při autonehodě pouze s otcem - univerzitním profesorem, který má vždy připraven nějaký citát, jehož moudrost platí, a zároveň neplatí. Projíždějí Spojené státy, střídají školy a univerzity.

Poslední rok před nástupem na univerzitu se Modra seznámí s učitelkou Hannou a pěticí spolužáků, kteří se u Hanny každou neděli scházejí. Stane se součástí společenství, ale zároveň zůstává na jeho okraji.

Ne že by společnost Marishy Pesslové, respektive její vypravěčky, byla iritující. Zarážející je ale rozvleklost - nikoliv opojná pomalost - vyprávění a také výrazný emocionální chlad. Románové postavy jsou sice do určité míry sympatické, ale žádný silnější vztah s nimi navzdory rozsáhlosti díla čtenář nenaváže. Problém je možná i v rozporu mezi tím, co nám vypravěčka o dalších postavách říká, a jak působí, když jednají. Zatímco v prvním případě člověk podlehne dojmu, že půjde o nějaké zajímavé figury, v druhém případě je vyznění notně mdlé.

Autorka se snaží o přitažlivost svého textu minimálně tím, že hlavně v počátku románu nešetří klopotnými a zdlouhavými přirovnáními, která mají vyznívat vtipně. A při troše zlomyslnosti by se dalo dodat, že důkazem nemohoucnosti Marishy Pesslové je to, že vypracovala ke svému románu obrazový doprovod - nikoliv proto, že jí na to slova nestačí, ale proto, že ona nestačí na zkrocení slov. Přitom ale román působí jako suverénně napsaný, jen zde pod touto stylistickou „kapotou“ něco zásadního nefunguje. V jeho závěru se Marisha Pesslová navíc vytasila s ohraným „všechno je jinak“ - nejde o obehranost, ale o to, že předtím nenavodí dostatečný pocit tajemství a v závěru zas nedokáže příběh vygradovat, navodit napětí. Tím nejzajímavějším se tak při čtení české verze románu Marishy Pesslové stává sledování překladu Petry Kůsové, jehož vynalézavost působí často až nepřiléhavě - jako by někdo ohříval párky v kuchyni pětihvězdičkového hotelu.

Román americké autorky tedy není ani vysoké umění, ani zábava - ale ani naprostý propadák. Vybrané okruhy z mechaniky pohrom (2006) jsou jen knihou, která má bůhvíproč velký úspěch. Autorce to budiž přáno. Čtenáři ať si ale raději (znovu) vezmou Gogola, Hemingwaye či Gombrowicze. To je jiný zážitek a investice na celý život. Próza Marishy Pesslové je záležitostí jen sezonní. Bohužel.

HODNOCENÍ LN *** Marisha Pesslová: Vybrané okruhy z mechaniky pohrom

Přeložila Petra Kůsová Argo, Praha 2008, 436 stran

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...