Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Trolejbusy jako černá sanitka

Česko

Neexistující trolejbusy hrály v normalizační Praze roli, jakou známe z příběhů „černé sanitky“. Dopravní prostředek, který spolehlivě fungoval za první republiky, protektorátu, stalinismu i reformního komunismu, byl zrušen normalizátory, což v prostředí věčného tajnůstkářství vyvolávalo konspirační teorie.

Proč zrušili trolejbusy krátce předtím, než první ropný šok vyhnal ceny paliv a vedl k renesanci elektrické dopravy? Zrušení trolejbusů možná opravdu sledovalo nějakou racionalitu, třeba prostý fakt, že jejich linky byly roztroušené a někde i zcela bez návaznosti na síť ostatních. Ale lidé v tom viděli nějaký úmysl režimu.

Verze rozšířená šeptandou říkala tolik, že trolejbusy, závislé na elektrickém vedení, by byly nepoužitelné v případě evakuace města, prostě v situacích vyvolaných válkou. Proto prý byly nahrazeny autobusy, jež jsou na napájecí troleji nezávislé. Uplatňovala se tu podobná logika jako při lidovém zdůvodnění, proč je Severojižní magistrála vedená středem města. Prý proto, aby se v případě nepokojů dostaly na Václavské náměstí tanky.

Jakešovská přestavba se snažila opírat o jakousi racionalitu, proto se též objevil návrh na obnovu trolejbusové dopravy. Ale tyto plány se v praxi ukázaly být podobně „na vodě“, jako byl už celý režim.

***

Slovníček

WFEO – Světová federace inženýrských organizací centrální fond krmiv – vytvářen rok od roku podle výše domácí sklizně (kolem 45 % plánované výroby krmných směsí) PÚV KSČ – Předsednictvo Ústředního výboru KSČ OKR – Ostravsko-karvinský revír, hlavní oblast těžby černého uhlí v celém Československu nakladatelství Atlantis – povolení k činnosti získalo až 30. 11. 1989, dnes vydává přední české i cizí autory, mj. M. Kunderu

Autor: