Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Tunely budou. A ostatní se uvidí

Česko

Velké dopravní stavby v Brně a okolí mají jasno, svůj ortel nad nimi vyřkl ministr dopravy Bárta

BRNO Ministr dopravy Vít Bárta mohl mít v Brně velkolepý pomník: silniční tunely za více než osm miliard korun, jimiž by nešlo projíždět. Kvůli škrtům totiž hrozilo, že stát nezaplatí vybudování křižovatky výjezdu z nich se Svitavskou radiálou u nádrže Červený mlýn. Včera ale moravské metropoli Bárta oznámil: Královopolské tunely se dostaví.

„Brněnský okruh dále pokračuje. Říkám to s pokorou toho, že je to v rámci celé České republiky nejméně hloupé z hloupých řešení, jaké stavby jsem měl zastavit, a jaké ne,“ podotkl Bárta. A pokud se dostaví tunely, logicky s nimi vznikne i křižovatka, bez nichž by tunely neměly smysl. „Ty kolony tady v okolí znám z doby, kdy se otevíralo Tesco,“ prohlásil ministr, když na chvíli zastavil přímo mezi montážními stěnami.

Úspěch zaznamenali také obyvatelé Popůvek na Brněnsku v sousedství dálnice D1, které ministr ujistil, že stavba protihlukových stěn bude pokračovat. Investice si podle projektu vyžádá náklady ve výši zhruba 55 milionů korun.

Zástupci Popůveckých včera přímo ministrovi do rukou předali petici s šesti sty podpisy, protože měli obavy, že výstavbu, o niž usilují několik let, zastaví plánované škrty. Stěna má olemovat zhruba 1600 metrů podél dálnice a navázat tak na už stojící stěny. „O výstavbu usilovali obyvatelé Popůvek alespoň dvacet let,“ připomněl předseda občanského sdružení Popůvky bez hluku Jaroslav Konečný, který petici ministrovi přišel osobně předat při jeho návštěvě krajského úřadu.

To jsou ale zjevně všechny dobré informace pro Brno a jih Moravy. Další velké dopravní stavby totiž zatím jistotu nemají. O přestavbě železničního uzlu se bude rozhodovat ve chvíli, pokud získá území rozhodnutí – a proti tomu se v minulých dnech odvolali aktivisté. Bárta alespoň přislíbil, že vyšle zástupce ministerstva do grémia řídícího přípravu celého projektu přestavby železničního uzlu. „Rozhodující bude jaro příštího roku, kdy město získá územní rozhodnutí,“ drží si optimismus primátor Roman Onderka.

Podobná situace se týká také silnice R 52, tedy diskutované dálnice mezi Brnem a Vídní. Z ní je na moravské straně nutné dostavět úsek mezi Pohořelicemi a státními hranicemi v Mikulově. Ani tam silničáři zatím potřebná povolení nemají, takže vlastně není co platit. Mimořádně důležitý je zejména úsek od hranic, který by měl tvořit obchvat Mikulova. Už proto, že Rakušané zatím stále chtějí svoji část dálnice dostavět až na hranice a byla by ostuda, kdyby neměl na co navázat.

Na přetřes přišla při jednání mezi hejtmanem Michalem Haškem, primátorem Onderkou a ministrem Bártou i letecká doprava – především lety z Brna do Prahy. O nich se již delší čas spekuluje, že je chce ČSA zrušit. „Chci vyslechnout představitele ČSA i Letiště Brno a osobně se přesvědčit o míře ztrátovosti těchto letů,“ ujistil Bárta s tím, že v situaci, kdy musí škrtat, nic víc neslibuje. Ostatně ČSA nejsou jeho šálkem čaje, státní podíl ve firmě totiž spravuje ministerstvo financí.

Autor: