Podle představitelů TALPA se objevila informace, že jistý letoun typu Boeing 757 ve středu přistával na amsterdamském letišti Schiphol jen dvě minuty před tureckým Boeingem 737-800, jenž havaroval. „Pokud je to tak, pak pochybili letečtí dispečeři a představitelé nizozemského letectví. Pro takové otázky (jako odstupy při přistávání) jsou mezinárodní limity,“ řekl předseda sdružení TALPA, kterého na svých internetových stránkách citoval turecký deník Hürriyet.
Prudká několikaminutová minitornáda mohou náhle vzniknout v ovzduší, kde prolétlo malou rychlostí velké letadlo. Druhému letadlu v takovém případě prý hrozí ztráta kontroly řízení.
Šéf sdružení tureckých pilotů také uvedl, že letoun klesal k zemi velmi rychle, což se podle něj při zastavení motorů neděje. Motory fungovaly krátce před pádem i podle přeživších cestujících. „Přibližovali jsme se v podivném úhlu. Cítil jsem, že pilot přidal plyn,“ citovala agentura AP Henka Heijlooa. Domníval se, že pilot se asi pokouší přerušit přistání a opět vzlétnout, protože se zvedla příď letadla.
Vedoucí nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven ve čtvrtek naopak prohlásil, že zřícení letounu způsobil pravděpodobně problém s motorem. Za další možné příčiny katastrofy označil vlivy počasí, problémy s palivem či pilotovu únavu.