Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Turnikety v metru se vyplatí

Česko

Zavedení turniketů do metra se i přes až dvoumiliardové náklady vyplatí, tvrdí studie dopravního podniku. Turnikety totiž vyženou černé pasažéry. PRAHA Až sto milionů černých pasažérů se každý rok projede pražským metrem. Revizoři na ně nestačí. Přítrž by jim ale mohlo udělat znovuzavedení turniketů u vchodů do podzemní dráhy. A dopravní podnik by tak na instalaci turniketů nakonec vydělal. Vyplývá to ze studie proveditelnosti, kterou si nechal zpracovat dopravní podnik. Jako první o ní informoval Deník.

Studie se zabývala všemi aspekty turniketů, od finančních nákladů po různé varianty realizace. „Náklady na zavedení turniketů by dosáhly asi jedné a půl až dvou miliard korun, do dvou až čtyř let by se ale vrátily,“ vysvětlil mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Nejvíce by podnik vydělal na výrazném snížení počtu lidí, kteří podzemkou cestují bez jízdenky. Revizoři by ale o práci nepřišli. „Zřejmě by se přesunuli do tramvají a autobusů, abychom i v povrchové dopravě mohli černé pasažéry potírat účinněji,“ vysvětlil Pečený. Dopravní podnik si od toho slibuje výrazné finanční úspory a taková představa se líbí i městu. Náklady na provoz pražské hromadné dopravy každý rok přesáhnou deset miliard korun, zhruba tři čtvrtiny přitom dotuje ze svého rozpočtu magistrát.

Od první studie do prvních cestujících, kteří by po více než dvaceti letech vstoupili do metra přes turnikety, ale vede dlouhá cesta. Pečený odhaduje, že dříve než za dva roky na novinku určitě nedojde. „Nyní studii předložíme pražským radním. Pokud budou souhlasit, začneme se teprve zabývat různými variantami řešení, jednáním s Ropidem, organizátorem dopravy v Praze, a pak případně vybírat dodavatele. Výběrová řízení přitom mohou trvat i několik měsíců,“ řekl mluvčí.

Jedním z největších úskalí podrobných plánů na zavedení turniketů bude jejich propustnost. V době, kdy naposledy v Praze fungovaly, měla podzemní dráha o desítky stanic i cestujících méně. Nyní hrozí, že by turnikety nemístně zdržovaly provoz. O tom, že i ve velkoměstech ale může takový systém fungovat, svědčí třeba Paříž nebo Londýn. Naopak v německých městech či ve Vídni má metro stejný režim jako v Praze.

Vedle turniketů by ale musel být i dost velký prostor pro průchod například záchranářů s nosítky nebo pro případ nutné evakuace. Zatím není jasné, jak přesně by turnikety pracovaly, zda by se do nich vhazovaly mince, zda a jak by uměly ověřit čipové a dlouhodobé kupony stejně jako jednorázové papírové jízdenky.

V pražské podzemní dráze fungoval systém, který cestujícího bez zaplacení nevpustil dovnitř, celkem jedenáct let. Turnikety museli procházet Pražané od počátku provozu metra v roce 1974, strojky na označování jízdenek je nahradily až na konci září roku 1985.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!