Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Tváře na billboardech už zase loví voliče

Česko

Podzimní volby slibují například pikantní „bratrovražedný“ střet stran vládní koalice o hlavní město. A politici se opět zaklínají kontaktní kampaní.

PRAHA Z plakátů u silnic se na řidiče stále usmívají politici. Slibují hory doly a lákají lidi k volbám. Že je někdo zapomněl po květnovém klání sundat? Kdepak. Deštěm i sluncem ošlehaných tváří, kterým už o nic nejde, je minimum. Ostatní už usilují o hlasy voličů v podzimních komunálních a senátních volbách. Ani o prázdninách si tak lidé od politiky neoddechnou.

ODS hrozí, že ztratí Prahu Jedno z nejpikantnějších volebních klání čeká českou metropoli. Jako největší soupeři tam totiž stojí partneři z vládní koalice – ODS a TOP 09. A i podle toho vypadá předvolební kampaň. Už teď se politické strany trumfují osobnostmi, které pošlou do boje o křeslo primátora. Rozruch, který vzbudil kandidát TOP 09, bývalý guvernér ČNB Zdeněk Tůma, však bude těžké překonat. „Jsem přesvědčený, že celou věc pečlivě sledují,“ tvrdí předseda ODS Petr Nečas o svých pražských spolustranících. Silného lídra, který by se dokázal Tůmovi postavit, však ODS stále hledá. Ve hře je třeba současný šéf pražské buňky Boris Štastný. Definitivně naopak padlo jméno Tomáše Töpfera. Senátor za ODS a herec totiž podle Práva o víkendu návrh části občanských demokratů odmítl. Pro ODS je nicméně silný kandidát na primátora klíčový. Po porážce, kterou od TOP 09 v Praze utrpěla ve sněmovních volbách, totiž může přijít i o tradiční nadvládu na pražském magistrátu. Ani další strany navíc v Praze nezahálejí. VV v primátorském klání spoléhají na Markétu Reedovou, ČSSD zase na Jiřího Dienstbiera mladšího. Menší strany jako Evropští demokraté, zelení nebo lidovci zase „tlačí“ bývalého šéfa pražské zoo Petra Fejka. Jiří Witzany ze SNK-ED ale označil jeho kandidaturu za nepravděpodobnou. Gros je na kandidátech Kampaň se ale nerozjíždí jen v Praze. Billboardy s kandidáty do komunálních i senátních voleb se objevily i v řadě dalších měst. Třeba v Ostravě je zatím nejvíc vidět Lukáš Ženatý (ODS). Chce se stát „novou tváří Senátu“. Právě tvořivost jednotlivých kandidátů a důraz na lokální starosti má hrát v kampani, jejíž ostrý start strany plánují většinou na srpen, prim. „Počítáme s tím, že naši kandidáti využijí léto, aby komunikovali s voliči, aby se jim představili,“ popsal LN šéf volebního štábu ČSSD Jan Hamáček. Místo obřích mítinků s Michalem Davidem počítá s řadou místních akcí. Kontaktní kampaň ale neslibuje Hamáček sám. Stejně jsou na tom třeba TOP 09 a VV. A zelenou dostane řada lokálních akcí i v ODS. Kandidáti strany v Říčanech u Prahy budou třeba pořádat petanquové turnaje.

A že by se někdo zase svlékal cestou do Chorvatska, jak to udělalo vedení ODS vloni v létě? „Nemyslím, že by někdo něco takového chystal,“ tvrdí manažer ODS Jan Kočí. Volby se uskuteční 15. a 16. října.

***

KOLIK KDO UTRATÍ

* Volební manažer ČSSD Jan Hamáček dostal za úkol neutratit víc než 50 milionů. Je to šestkrát méně, než dal jeho předchůdce Jaroslav Tvrdík za kampaň před volbami do sněmovny. * TOP 09 chce investovat 28 milionů. Nejvíce dostane Praha – 10 milionů. * Rozpočet ODS pro podzimní volby se podle manažera Jana Kočího nyní připravuje. Kampaň v regionech si prý ale budou jednotlivé obce financovat samy. Řadu věcí chce také ODS využít z předchozí kampaně. Třeba stánky. *VV zatím tápou. Podle Michala Pavla, který se stará o marketing, se kampaň teprve chystá. Strany vesměs vyčerpala dlouhá sněmovní kampaň. ODS a ČSSD se navíc peníze nevrátily kvůli slabým volebním výsledkům.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!