„Je to především z bezpečnostních důvodů,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Reklamy mohou za 77 nehod Jen vloni totiž zavinily billboardy 77 nehod, při nichž zemřelo sedm lidí. V celkovém součtu sice nejde o velké číslo, podle odborníků je ale každá změna k lepšímu cenná.
Nejjednodušší bude likvidace reklamních ploch, kterým nyní dojíždí nájemní smlouva. S majiteli billboardů, kteří mají dlouhodobý nájem, se ministerstvo bude muset domluvit nebo stávající smlouvy jednoduše nechat doběhnout. I z toho důvodů bude trvat několik let, než zmizí všechny obří reklamní plochy.
Podle Jakuba Ptačinského se dá čekat, že nejhorší domluva bude s majiteli reklam, kteří sice za nájem platí, ale jinak nekomunikují. „Pokud dojde k soudnímu sporu, bude to pro nás vlastně dobře. Aspoň je donutíme komunikovat,“ říká Ptačinský.
Největší potíže čekají právníci u nejasných smluv o pronájmu z devadesátých let. Spory o ně se vedou dlouhodobě. Pokud takto vzniklé objekty neporušují stavební zákon, Ředitelství silnic a dálnic je nemůže zbourat.
To, jestli billboardy zmizí i podél cest nižších tříd, musí rozhodnout jednotlivé kraje.
***
BILLBOARDY V ČESKU
* Podél dálnic a rychlostních komunikací nyní v Česku stojí 2200 reklamních ploch. Od roku 2001 vzniklo tři tisíce nelegálních billboardů, které byly zničeny.
* V roce 2009 billboardy zavinily 77 nehod, při nichž zahynulo celkem sedm lidí.