Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Uchazeče o práci uráží nezájem

Česko

Každý druhý člověk si při nákupu zboží vybaví negativní zkušenost, pokud mu jeho výrobce v minulosti neodpověděl na zaslaný životopis a žádost o práci.

PRAHA Firmám chodí mnohonásobně víc reakcí na inzerované volné pracovní pozice, než by jim stačilo. Často tak nestíhají vůbec odpovídat. Neměly by to ale brát na lehkou váhu. Až polovina lidí totiž na firmy, které jim neodpoví, zanevře a ztratí o ně zájem či přestane kupovat jejich zboží. Vyplývá to z průzkumu, který proběhl na pracovním portálu Jobs.cz.

Kvůli vysoké nezaměstnanosti se na nabídky práce ozývá daleko víc lidí, než tomu bylo dřív. „Chodí nám řádově desítky až stovky odpovědí třeba jen na jednu volnou pozici, největší nával je přitom u studentských pozic,“ říká Magdaléna Slámová, specialistka náboru ze společnosti Unilever s tím, že i v případě, pokud uchazeče odmítnou, dají mu vědět a reagují na všechny žádosti.

Firmám to usnadňuje automatický systém, který může propojit pracovní portály s odpověďmi uchazečů. Mohou tak zabránit tomu, aby si neodpovídáním kandidátům zničily svou image a případně i negativně ovlivnily jejich spotřebitelské chování.

„Když přijde nějaká reakce na inzerát, personalista to vidí v systému a pak může kandidáta přesunout do dalšího výběrového kola nebo jednotlivě či hromadně odmítnout,“ vysvětluje Zdeněk Němec ze společnosti LMC, jejíž systém využívá zhruba stovka velkých a středních firem. Uchazeč o práci tak dostane alespoň nějakou reakci. Personalisté připomínají, že je takřka nemožné zabývat se jednotlivě všemi odpověďmi.

„Měsíčně se nám přihlásí více než tisíc uchazečů, přičemž obsazujeme přibližně 10 pozic,“ upozorňuje Vojtěch Zuzaňák z oddělení lidských zdrojů v Plzeňském Prazdroji. Firma si jako některé další velké společnosti uvědomuje riziko poškození dobré pověsti, proto prostřednictvím počítačové aplikace zasílá odpovědi všem uchazečům.

S průběhem pracovních náborů jsou ale někdy nespokojeni i ti, kteří dostanou automatickou zamítavou odpověď. „Firmy nemají zájem si promluvit osobně s člověkem, ačkoli jejich požadavkům v inzerátu vyhovuje. Nemám pak důvěru k těm firmám, které takhle podle mě ani pořádně nevybírají své zaměstnance,“ říká Pavel Kuttler, který obeslal 20 inzerátů a dostal se jen na jeden pohovor. Podle statistik společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.cz a Práce.cz se v posledním půl roce prodloužila průměrná doba náborů o 14 procent. Místo 38 dní tak nyní nábor nových zaměstnanců trvá v průměru 44 dní. Stojí za tím práce s větším počtem uchazečů. Zájemci o práci si tak na reakce musí počkat často i několik týdnů.

Graf

Zaměstnání

Jak se firmy chovají k uchazečům o práci

Když posíláte životopis na pracovní nabídku:

Firma rychle odpoví a vím, na čem jsem

12 %

Dostanu pouze neosobní email o přijetí životopisu

17 %

Dlouho nic, až po delší době dostanu zamítavý email

19 %

Nedostanu vůbec žádnou odpověď

52 %

Když vám firma neodpoví na zaslaný životopis:

Je asi zahlcená

a pošlu ho

znovu

16 %

Firma na

mě působí

neseriózně, ale

vyčkávám

36 %

Ztratím o ni zájem

a pamatuji si to při nákupech

48 %

Zdroj: jobs.cz

Autor: