Nová vozidla se podobají strojům, které se používají například při úklidu supermarketů. „Jsou speciálně vybrané pro úklid chodníků. Dostávali jsme stížnosti od občanů, že jsou silnice často čistější než chodníky,“ zdůvodnil nákup starosta.
Stroje bude řídit jeden člověk, půjde za nimi pěšky. Během prvních tří měsíců budou čistit 80 procent ulic v centru Prahy. „Budou uklízeny nejvytíženější ulice,“ řekl Dvořák. Podle radnice se stejné stroje starají o čistotu i v jiných evropských metropolích, například v Londýně, Římě a Paříži. Jeden stojí asi 730 tisíc korun. „Všem společnostem, které projekt podpořily, jménem obyvatel Prahy děkuji,“ dodal starosta.
Místo uklízení závodili Prahu 1 loni uklízely čtyřkolky společnosti Komwag. S jejími službami ale nebyla radnice spokojena, stěžovali si na ni i obyvatelé. Zaměstnanci společnosti údajně třeba na vozítkách závodili. Radnici se nelíbila ani kvalita úklidu, firma proto dostala výpověď.
Na úklidu se v hlavním městě podílí Technická správa komunikací, která má ale na starosti jen zhruba 250 hektarů chodníků z celkových 1400 hektarů, které v Praze jsou. O zbytek pečují především městské části, které postupují různě.
Například Praha 4 se letos na jaře rozhodla za úklid ušetřit, a proto rozmístila ve spolupráci s Pražskými službami na svém území 18 kontejnerů na bioodpad. Praha 10 se zase rozhodla po letošní silné zimě zapojit do úklidu i bezdomovce.
Městské části využívají k úklidu také vězně, proto s nimi pankrácká a ruzyňská věznice v minulosti podepsaly smlouvy o pomoci. Vězni uklízejí třeba v Praze 1, 6 a 17 či v okolí mateřské školky v Čimicích. Odsouzení uklízejí chodníky ve skupinách, které nepřevyšují deset lidí.
Kontroverze v minulosti vznikly kolem téměř devítimiliardového tendru na osmiletou údržbu ulic metropole, který vyhrála společnost Pražské služby. Společnost si za stamiliony najala jako subdodavatele firmu Prostor vlastněnou Janem Kočkou, synem dlouholetého pořadatele matějské pouti.