Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Umíte jezdit ekonomicky?

Česko

„Za kolik vám to jede?“ Tak tuhle otázku jste již určitě slyšeli. Každý řidič by si přál, aby spotřeba jeho auta byla nižší a nemusel za benzin nebo naftu zbytečně utrácet peníze. A přitom dodržováním několika jednoduchých rad můžete snadno ušetřit i několik tisícikorun za rok!

Co byste měli znát

Spotřeba paliva se počítá v litrech na sto kilometrů ujeté vzdálenosti a předurčuje ji u každého vozidla nejen jeho výrobce, ale ve velké míře ji může ovlivnit také řidič. A to výběrem trasy, technickým stavem automobilu a stylem své jízdy. Můžete-li, zvolte si proto jízdní trasu, která není kopcovitá, a vede po rovných silnicích s dobrým povrchem a s méně zatáčkami. A to i za cenu více ujetých kilometrů. Ve městě volte raději cestu oklikou než kratší trasu s mnoha řízenými křižovatkami.

Slovníček

Okamžitá spotřeba paliva - zjistíte ji pomocí palubního počítače v automobilu. V zimě u studeného motoru se během prvních metrů cesty pohybuje v přepočtu až okolo 40 l/100 km i více.

Průměrná spotřeba - obvykle se vyhodnocuje po ujetí většího počtu kilometrů a je dána podílem spotřebovaného paliva (v litrech) k ujeté vzdálenosti (v kilometrech) vynásobeným číslem 100. Nejpřesnější je vyhodnocení palubním počítačem nebo výpočtem po natankování plné nádrže paliva. Spotřeba na volnoběh - udává se v litrech za hodinu a jedná se o palivo spotřebované u stojícího vozidla při chodu na volnoběh, např. při stání na červenou nebo v koloně vozidel. U studeného motoru ihned po nastartování je až několik litrů za hod., u zahřátého motoru přibližně 0,6-0,8 l/hod.

Aerodynamický odpor - je odpor působící proti pohybu vozidla a ovlivňuje jej tvar vozidla, čelní plocha karoserie, výška a rychlost vozidla. Odpor zvyšují zejména různé výčnělky, amatérsky montované spoilery, nadměrně široké zástěrky a střešní nosič s boxem Odpor valení - je vyvolán deformací pneumatiky během jízdy. Je vyšší u přetížených vozidel, podhuštěných pneumatik, protektorů, diagonálních a zimních pneumatik

Spočítejte si

Řidič ujel na plnou nádrž 500 km, po vyprázdnění nádrže dotankoval 40 litrů a měl opět plnou nádrž. Jakou dosáhl průměrnou spotřebu?

spotřebované palivo průměrná spotřeba = x 100 = 40/500 x 100 = 0,08 x 100 = 8 l/100 km ujetá vzdálenost

Správný postup

* Omezte krátké cesty se startem studeného motoru, jízdy v hustém dešti a ve sněhu. Po nastartování co nejdříve vyjeďte, nesnažte se zahřát motor stojícího vozidla na volnoběh.

* Po rozjezdu co nejdříve přeřaďte na vyšší převodový stupeň. Naučte se řadit v rozmezí

2000-2500 ot/min. Během jízdy mějte zařazený co nejvyšší možný převodový stupeň.

* Jezděte ustálenou rychlostí, předvídejte dopravní situaci před vámi a vyhněte se zbytečnému brzdění nebo zastavování. Zbytečně nerozjíždějte vozidlo, pokud budete muset o kousek dál opět brzdit. Spotřeba je totiž nejvyšší při každém rozjezdu a zrychlování vozidla.

* Při klesání se snažte místo brzdového pedálu využít brzdný účinek motoru při zařazeném převodovém stupni. U moderních motorů (při vyšších otáčkách a zahřátém motoru) dochází k přerušení přívodu paliva a vaše auto jede zadarmo.

* Do kopce jezděte rychleji na co nejvyšší rychlostní stupeň a vůz rozjeďte zavčas ještě na rovině

před stoupáním. Díky setrvačnosti pojedete úsporněji. Před vrcholem kopce mírně uberte plyn. * Aerodynamický odpor roste se zvyšující se rychlostí vozidla Nedivte se tedy, že na dálnici při rychlosti 130 km/hod. budete mít spotřebu o 2-3 litry vyšší než na „okresce“ při rychlosti 80-90 km/hod.

* Pomalá jízda také zvyšuje spotřebu - jedete-li „dvacítkou“, je spotřeba vysoká stejně jako při rychlosti 150 km/hod. Nejnižší spotřeby dosáhnete při ustálené rychlosti 60-70 km/hod. na nejvyšší možný rychlostní stupeň.

Jak ušetřit

Tlak pneumatik kontrolujte „za studena“ před jízdou a u zahřátých kol vzduch nevypouštějte. Při polovičním tlaku vzroste spotřeba až o několik litrů/100 km. Protektory a zimní pneu zvyšují spotřebu o 5-15%, proto na jaře při průměrných denních teplotách nad 7 °C vyměňte zimní pneu za letní Olej - syntetický motorový olej třídy 0W/40 snižuje třecí ztráty v motoru, a to především v zimním období a při používání vozidla na krátké vzdálenosti, kdy se olej nestačí zahřát na provozní teplotu. Oproti minerálnímu oleji s viskozitou 15W/40 vám pomůže uspořit 5-10 % paliva.

Hmotnost vozidla se negativně projevuje zejména při jízdě do kopce a při každém rozjezdu vozidla - tedy především v městském provozu. Nevozte zbytečně kanystr plný benzinu, těžký hever a další neoptřebné věci v kufru vozidla.

Střešní nosiče, boxy a příčníky - zvyšují aerodynamický odpor a tím i spotřebu paliva o 5-20%. Proto je odmontujte, když na střeše nic nevezete.

Elektrické vyhřívání sedadel, skel, klimatizace a další el. spotřebiče - jejich použití zvyšuje nejen váš komfort, ale i spotřeba paliva až o 1-2 l/100 km.

Termostat - neuzavírá-li správně při studeném motoru průtok chladicí kapaliny do chladiče, je motor podchlazený a vlivem vyšších třecích odporů má i vyšší spotřebu paliva. Poznáte to tak, že ani topení v kabině vozidla dobře nehřeje.

Vzduchový filtr - měňte jej raději častěji. Při jízdě na prašných silnicích se zanese již po pár tisících kilometrech a dokáže vám zvýšit spotřebu o 1-2l/100 km

Rodina

Kolik může ušetřit pan Dvořák s manželkou a 2 dětmi při cestě na dovolenou do Chorvatska? Rodina pojede vozidlem Ford Escort z Karviné přes Rakousko a Slovinsko až na Makarskou (celkem 2300 km) a obezřetně zvažuje, zda mají s sebou vzít a na střešní nosič namontovat jízdní kola a vypůjčený střešní box pro dětské hračky.

Střešní nosič se čtyřmi koly a neforemný střešní box zvyšují kvůli své váze a zvýšenému aerodynamickému odporu spotřebu přibližně o 1,6 l/100km. Při 2300 ujetých kilometrech je rozdíl ve spotřebě 1,6 x 2300 / 100 = 36,8 litrů benzinu. Finanční rozdíl při průměrné ceně benzinu 27,50 Kč/l (kvůli vyšší ceně ve Slovinsku) vychází na 36,8 x 27,50 = 1012 Kč. Dvořákovi tedy kola ani střešní box s hračkami s sebou brát nebudou a za ušetřené peníze si na pláži pronajmou člun pro děti.

Užitečné odkazy

* http://www.uspornajizda.cz/ - soutěž o řidiče s nejnižší spotřebou * http://www2.nszm.cz/doprava/ - informace o bezpečné a udržitelné dopravě * Horníček, Jan: Jezdíme ekonomicky, Computer Press, 2007

TEST - dávali jste pozor?

1. U moderních aut je výhodnější brzdit:

a) motorem, b) brzdami 2. Při jakých otáčkách máte řadit vyšší převodové stupně:

a) co nejnižších, b) co nejvyšších 3. Kdy budete mít nižší spotřebu:

a) při rychlosti 20 km/hod., b) při rychlosti 70 km/hod.

4. Co snižuje spotřebu paliva?

a) prohřátí motoru u stojícího vozidla, b) nižší hmotnost vozidla Příští lekce: zítra Kdo platí škody v případě automobilové nehody? 12. února Šetříme na energiích, 13. února Šetříme na koupi a provozu automobilu, 14. února Šetříme na rodinných výdajích, 16. února Nájem nebo vlastní byt?

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...