Co byste měli znát
Spotřeba paliva se počítá v litrech na sto kilometrů ujeté vzdálenosti a předurčuje ji u každého vozidla nejen jeho výrobce, ale ve velké míře ji může ovlivnit také řidič. A to výběrem trasy, technickým stavem automobilu a stylem své jízdy. Můžete-li, zvolte si proto jízdní trasu, která není kopcovitá, a vede po rovných silnicích s dobrým povrchem a s méně zatáčkami. A to i za cenu více ujetých kilometrů. Ve městě volte raději cestu oklikou než kratší trasu s mnoha řízenými křižovatkami.
Slovníček
Okamžitá spotřeba paliva - zjistíte ji pomocí palubního počítače v automobilu. V zimě u studeného motoru se během prvních metrů cesty pohybuje v přepočtu až okolo 40 l/100 km i více.
Průměrná spotřeba - obvykle se vyhodnocuje po ujetí většího počtu kilometrů a je dána podílem spotřebovaného paliva (v litrech) k ujeté vzdálenosti (v kilometrech) vynásobeným číslem 100. Nejpřesnější je vyhodnocení palubním počítačem nebo výpočtem po natankování plné nádrže paliva. Spotřeba na volnoběh - udává se v litrech za hodinu a jedná se o palivo spotřebované u stojícího vozidla při chodu na volnoběh, např. při stání na červenou nebo v koloně vozidel. U studeného motoru ihned po nastartování je až několik litrů za hod., u zahřátého motoru přibližně 0,6-0,8 l/hod.
Aerodynamický odpor - je odpor působící proti pohybu vozidla a ovlivňuje jej tvar vozidla, čelní plocha karoserie, výška a rychlost vozidla. Odpor zvyšují zejména různé výčnělky, amatérsky montované spoilery, nadměrně široké zástěrky a střešní nosič s boxem Odpor valení - je vyvolán deformací pneumatiky během jízdy. Je vyšší u přetížených vozidel, podhuštěných pneumatik, protektorů, diagonálních a zimních pneumatik
Spočítejte si
Řidič ujel na plnou nádrž 500 km, po vyprázdnění nádrže dotankoval 40 litrů a měl opět plnou nádrž. Jakou dosáhl průměrnou spotřebu?
spotřebované palivo průměrná spotřeba = x 100 = 40/500 x 100 = 0,08 x 100 = 8 l/100 km ujetá vzdálenost
Správný postup
* Omezte krátké cesty se startem studeného motoru, jízdy v hustém dešti a ve sněhu. Po nastartování co nejdříve vyjeďte, nesnažte se zahřát motor stojícího vozidla na volnoběh.
* Po rozjezdu co nejdříve přeřaďte na vyšší převodový stupeň. Naučte se řadit v rozmezí
2000-2500 ot/min. Během jízdy mějte zařazený co nejvyšší možný převodový stupeň.
* Jezděte ustálenou rychlostí, předvídejte dopravní situaci před vámi a vyhněte se zbytečnému brzdění nebo zastavování. Zbytečně nerozjíždějte vozidlo, pokud budete muset o kousek dál opět brzdit. Spotřeba je totiž nejvyšší při každém rozjezdu a zrychlování vozidla.
* Při klesání se snažte místo brzdového pedálu využít brzdný účinek motoru při zařazeném převodovém stupni. U moderních motorů (při vyšších otáčkách a zahřátém motoru) dochází k přerušení přívodu paliva a vaše auto jede zadarmo.
* Do kopce jezděte rychleji na co nejvyšší rychlostní stupeň a vůz rozjeďte zavčas ještě na rovině
před stoupáním. Díky setrvačnosti pojedete úsporněji. Před vrcholem kopce mírně uberte plyn. * Aerodynamický odpor roste se zvyšující se rychlostí vozidla Nedivte se tedy, že na dálnici při rychlosti 130 km/hod. budete mít spotřebu o 2-3 litry vyšší než na „okresce“ při rychlosti 80-90 km/hod.
* Pomalá jízda také zvyšuje spotřebu - jedete-li „dvacítkou“, je spotřeba vysoká stejně jako při rychlosti 150 km/hod. Nejnižší spotřeby dosáhnete při ustálené rychlosti 60-70 km/hod. na nejvyšší možný rychlostní stupeň.
Jak ušetřit
Tlak pneumatik kontrolujte „za studena“ před jízdou a u zahřátých kol vzduch nevypouštějte. Při polovičním tlaku vzroste spotřeba až o několik litrů/100 km. Protektory a zimní pneu zvyšují spotřebu o 5-15%, proto na jaře při průměrných denních teplotách nad 7 °C vyměňte zimní pneu za letní Olej - syntetický motorový olej třídy 0W/40 snižuje třecí ztráty v motoru, a to především v zimním období a při používání vozidla na krátké vzdálenosti, kdy se olej nestačí zahřát na provozní teplotu. Oproti minerálnímu oleji s viskozitou 15W/40 vám pomůže uspořit 5-10 % paliva.
Hmotnost vozidla se negativně projevuje zejména při jízdě do kopce a při každém rozjezdu vozidla - tedy především v městském provozu. Nevozte zbytečně kanystr plný benzinu, těžký hever a další neoptřebné věci v kufru vozidla.
Střešní nosiče, boxy a příčníky - zvyšují aerodynamický odpor a tím i spotřebu paliva o 5-20%. Proto je odmontujte, když na střeše nic nevezete.
Elektrické vyhřívání sedadel, skel, klimatizace a další el. spotřebiče - jejich použití zvyšuje nejen váš komfort, ale i spotřeba paliva až o 1-2 l/100 km.
Termostat - neuzavírá-li správně při studeném motoru průtok chladicí kapaliny do chladiče, je motor podchlazený a vlivem vyšších třecích odporů má i vyšší spotřebu paliva. Poznáte to tak, že ani topení v kabině vozidla dobře nehřeje.
Vzduchový filtr - měňte jej raději častěji. Při jízdě na prašných silnicích se zanese již po pár tisících kilometrech a dokáže vám zvýšit spotřebu o 1-2l/100 km
Rodina
Kolik může ušetřit pan Dvořák s manželkou a 2 dětmi při cestě na dovolenou do Chorvatska? Rodina pojede vozidlem Ford Escort z Karviné přes Rakousko a Slovinsko až na Makarskou (celkem 2300 km) a obezřetně zvažuje, zda mají s sebou vzít a na střešní nosič namontovat jízdní kola a vypůjčený střešní box pro dětské hračky.
Střešní nosič se čtyřmi koly a neforemný střešní box zvyšují kvůli své váze a zvýšenému aerodynamickému odporu spotřebu přibližně o 1,6 l/100km. Při 2300 ujetých kilometrech je rozdíl ve spotřebě 1,6 x 2300 / 100 = 36,8 litrů benzinu. Finanční rozdíl při průměrné ceně benzinu 27,50 Kč/l (kvůli vyšší ceně ve Slovinsku) vychází na 36,8 x 27,50 = 1012 Kč. Dvořákovi tedy kola ani střešní box s hračkami s sebou brát nebudou a za ušetřené peníze si na pláži pronajmou člun pro děti.
Užitečné odkazy
* http://www.uspornajizda.cz/ - soutěž o řidiče s nejnižší spotřebou * http://www2.nszm.cz/doprava/ - informace o bezpečné a udržitelné dopravě * Horníček, Jan: Jezdíme ekonomicky, Computer Press, 2007
TEST - dávali jste pozor?
1. U moderních aut je výhodnější brzdit:
a) motorem, b) brzdami 2. Při jakých otáčkách máte řadit vyšší převodové stupně:
a) co nejnižších, b) co nejvyšších 3. Kdy budete mít nižší spotřebu:
a) při rychlosti 20 km/hod., b) při rychlosti 70 km/hod.
4. Co snižuje spotřebu paliva?
a) prohřátí motoru u stojícího vozidla, b) nižší hmotnost vozidla Příští lekce: zítra Kdo platí škody v případě automobilové nehody? 12. února Šetříme na energiích, 13. února Šetříme na koupi a provozu automobilu, 14. února Šetříme na rodinných výdajích, 16. února Nájem nebo vlastní byt?