Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Úplná novinka: didaktický test

Česko

Maturita jinak - Od příštího roku se zcela mění systém zkoušky z českého jazyka

Nová státní maturita změní zažité zvyky. Nejvýraznější novinka oproti stávajícímu modelu čeká na studenty v českém jazyce. K ústní a písemné zkoušce jim přibude ještě didaktický test.

PRAHA Nejdříve ústní maturitní zkouška, teprve poté písemná a ve stejný den ještě test. Tak bude už příští školní rok vypadat maturitní zkouška z českého jazyka. Právě ta se ze všech předmětů liší od stávajícího modelu asi nejvíce. Studentům navíc přibude ještě jedna zkouška - tou je didaktický test.

„Tento test má postihnout všechny klíčové součásti jazykových dovedností. Je to nejobjektivnější měřítko. Dá se jím ověřit také porozumění textu, takzvaná čtenářská gramotnost,“ vysvětlila důvody zařazení didaktického testu do maturitní zkoušky mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

Na studenty tak čeká ve stejný den, kdy absolvují písemnou slohovou maturitní zkoušku, ještě tento test. Na jeho úspěšné složení budou mít maturanti šedesát minut a v jeho průběhu nebudou moci studenti používat žádné pomůcky. „Test je tvořen uzavřenými úlohami s jednou správnou odpovědí. Úlohy jsou ohodnoceny body,“ upřesnil František Brož z Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), který má na starosti právě přípravu maturitní zkoušky z českého jazyka. Maturanti tak v testu budou muset prokázat, že rozumějí textu a že s ním umějí také pracovat. V testu tak budou moci narazit například na zadání, aby z otištěných vět vybrali souvětí, které je napsáno pravopisně správně. U dalších vět pak zase budou muset třeba najít jednu, která připouští výraznou možnost komické interpunkce. Čeká na ně i práce s textem. Z úryvku knihy známého spisovatele budou muset například poznat ironický komentář povahové vlastnosti jedné z postav.

Přestože zadání testů dostanou školy v den zkoušky přímo z Cermatu, už nyní mají s touto částí maturitní zkoušky jisté starosti a práci. Podle některých učitelů je problém v tom, že studenti nejsou zvyklí v českém jazyce odpovídat na otázky výběrem odpovědi z nabídky. „Má to své plusy a minusy. Hlavní je, aby byl didaktický test udělán dobře. Osobně ale fandím tomu, aby byla více prověřována čeština jako jazyk než čeština jako literatura,“ reagovala ředitelka Gymnázia Duchcov v Ústeckém kraji Marie Sachetová.

Studenti, kteří se rozhodnou pro vyšší úroveň obtížnosti testu, budou mít na jeho zpracování devadesát minut a na některé otázky budou odpovídat i písemně.

***

Ukázky didaktického testu z českého jazyka

1) Která z následujících vět obsahuje nevhodně

utvořené sloveso?

A) Máme mezi sebou moderní a kultivované normalizátory.

B) Setkal se s několika nepřátelskými vyjednavači.

C) Úrovně soupeřova výkonu nemůže nikdy dosáhnout.

D) Vaši změnu bydliště je nutné přesně zazměnovat.

2) Ve kterém z následujících souvětí je pravopisná chyba?

A) Benátečtí však nenechali nic náhodě a po velmi dobrém

výkonu dokázali v Praze naprosto přesvědčivě vyhrát.

B) Benátky nad Jizerou až do posledního kola bojovaly

o bronzovou příčku, kterou by už před soutěží brali

všemi deseti.

C) Méně spokojeny byly Poděbrady, které si v domácím

prostředí nedokázaly poradit s Královým Dvorem.

D) Poslední vítězný krok ve finálové skupině udělaly

i Dobřichovice, které už žijí především baráží o extraligu.

3) Která z následujících vět obsahuje

stylizační nedostatek?

A) Občané budou vyhláškou více tlačeni k třídění odpadků.

B) Pásy oblačnosti se k nám začaly blízce přibližovat.

C) Rádi bychom si ozdobili některou ze zdí kanceláře.

D) Sedí si celkem spokojeně v prezidentském křesle.

4) Která z následujících vět je konstruována chybně?

A) Na rozdíl od něho se ničím závažným neprovinil.

B) S přihlédnutím k vašim možnostem vše zvážíme.

C) V souladu k předpisům jste se nezachovali správně.

D) Z hlediska našich záměrů to nemohu přesně posoudit.

5) Která z následujících vět je formulována

syntakticky správně?

A) Opravdu jsme nečekali s tak velkou účastí.

B) Přemýšlel jste na tom od včera alespoň trochu?

C) Rychle pracoval na dokončení svého projektu.

D) Uvažujete příští rok s nákupem ojetého auta?

6) Ve kterém z následujících dvojverší se nejvýrazněji

uplatňuje příznakové užití hlásek?

A) A proto do té své světničky

nepozvu hvězdičku žádnou

B) Nadarmo po mně dvě veselé slečinky

hodily znaleckým okem

C) Olše se zachvěly. Stín jejich měkký

utíká v dálku za světly

D) Pár rukou nad parukou par

než v míse setmí se

Maturita (opět) v novém Studenti si budou v základní úrovni obtížnosti ústní maturitní zkoušky z českého jazyka vybírat dvacet děl ze seznamu literatury, který jim sestaví samotní češtináři. Vedle klasiků, jako je Božena Němcová či Alois Jirásek, se tak může objevit (a student si může vybrat) například kniha od Václava Havla, Moliéra, Jáchyma Topola, J. R. Tolkiena, Michala Viewegha či třeba kniha Tahle země není pro starý, kterou napsal Cormac McCarthy.

Písemná část maturitní zkoušky z českého jazyka Studenti si budou muset vybrat jedno zadání z deseti možností. V nabídce se tak může objevit například toto: Třídit? Netřídit? Zpracování: otevřený dopis obecním zastupitelům vyjadřující nespokojenost s postojem obce k řešení otázek životního prostředí Perspektivní povolání v regionu. Zpracování: přednáška pro žáky základní školy v době, kdy si podávají přihlášky na střední školy Reklama všude, kam se podíváš. Výchozí text k zadání: Reklama je všude. Vystupuje z klasických médií a míří do restaurací, veřejné dopravy nebo k lékaři. Zpracování: libovolný text publicistického stylu. Celý svět je v jednom malém počítači? Zpracování: vypravování Zdroj: www.novamaturita.cz

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...