Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

USA: Jak ve zdraví přežít v ITC světě

Česko

LEKCE Z CIZINY

Od letošního podzimu budou mít američtí učitelé na některých školách možnost využít nové metodické materiály, podle nichž mohou žáky učit, jak kriticky vnímat mediální sdělení a jak se chovat k sobě i k ostatním ve světě digitálních médií. Lekce by měly zahrnovat témata, jako je například ochrana soukromí, právo na sebevyjádření a kyberšikana. K zapojení žáků do debaty o chování ve světě digitálních technologií by měly sloužit jak interaktivní média, tak reálné příběhy ze života dětí. Pilotní projekt byl již zahájen v Kalifornii a Nebrasce, na podzim jej čeká rozšíření do dalších států.

Jedním z kalifornských učitelů, kteří se do programu zapojili, je i Kevin Jenkins. Aby své čtvrťáky naučil, jak používat internet, založil pro ně webovou stránku. Na ní mohli žáci vystavovat fotografie, obrázky a vyjadřovat své názory. Brzy se ale na stránce začaly objevovat ankety typu: Kdo je nejoblíbenější spolužák? Kdo se ti ve škole nejvíc líbí? „Vůbec je nenapadlo, že by to mohl číst někdo cizí,“ upozorňuje na jedno z největších rizik používání internetu dětmi Kevin Jenkins.

Právě na podporu rozvoje „mediální gramotnosti“ vznikl projekt Common Media Sense (CSM), který je zaměřen nejen na vzdělávání učitelů, ale i na poskytování informací rodičům i dětem. Lekce CSM jsou založeny na výzkumu Howarda Gardnera, harvardského profesora vývojové psychologie. Ten lekce rozdělil do pěti témat, která nazývá „etické zlomové linie“: identita (jak prezentuješ sebe sama), soukromí (co může vidět každý), vlastnictví (plagiátorství a vlastní kreativní práce), důvěryhodnost (legitimní zdroje informací) a komunita (sdílení s druhými).

„Digitální technologie stojí v centru zájmu našich dětí, ať už je používají k zábavě, učení nebo seznamování,“ říká James P. Steyer, ředitel a zakladatel CSM. „Nyní musíme děti naučit, jak požívat technologie chytře a zodpovědně.“

Dánsko: víc podpory pro děti cizinců

Děti imigrantů stále nedosahují v Dánsku tak dobrých školních výsledků jako rodilí Dánové, přestože mají stejný přístup ke vzdělání, píše se ve zprávě OECD. Zpráva se zaměřuje na efektivní přístupy k výuce žáků-imigrantů v šesti evropských zemích. Dánsko toho v minulých deseti letech vykonalo pro vzdělávání cizinců spoustu: mají tu velmi rozvinutý systém pro hodnocení jazyků a výrazně podporují vzdělávání dětí už od předškolního věku. Vládě se ve spolupráci s -firmami také podařilo zlepšit programy odborné přípravy a zapojit do nich mladé lidi, kteří pocházejí z imigrantského prostředí. Experti z OECD Dánsku doporučili pokračovat ve vývoji systému hodnocení a zlepšit výuku dánštiny jako druhého jazyka.

O autorovi| Připravila Julie Ravingerová

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!