Zaslíbenou zemí pro velké koncerny již není jen Asie nebo východní Evropa. Díky nízkým nákladům, kvalifikované síle a investičním pobídkám se centrem levné výroby stávají USA.
„Může to znít jako vtip, ale výroba tam může být levnější, než si dokážete představit,“ uvedl nejmenovaný šéf německé automobilky pro Financial Times. Podobně podle listu smýšlí celá řada dalších oslovených ředitelů velkých evropských podniků.
„Určitě nejde jen o investiční pobídky. Zatímco euro je příliš silné a výroba v Evropě je složitá, dolar je podhodnocený a náklady ve Spojených státech mohou být výrazně nižší,“ řekl analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.
Lidé přestali utrácet Naopak americký kavárenský řetězec Starbucks má v plánu propuštění asi tisícovky zaměstnanců a na území Spojených států uzavřel již 600 provozoven. Firma se potýká s poklesem výdajů Američanů, kterým podrazil nohy rychlý nástup finanční krize.
Nyní se Starbucks snaží expandovat na zahraniční trhy a s tím také v lednu vstoupil do České republiky, kde otevřel pět kaváren. Podobně se musely zachovat i jiné firmy.
Americké státy se ekonomickým problémům snaží čelit mimo jiné právě pobídkami. Například Volkswagen si při stavbě továrny v Tennessee přišel na 577 milionů dolarů (přes 10 miliard korun) a německá strojírenská firma ThyssenKrupp pak v Alabamě získala dokonce 811 milionů dolarů (14,3 miliardy korun).