Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Ušetříme auta, jsme ekologičtí Mají jednu trasu. Je to bezpečné

Česko

Používání obřích kamionů ušetří automobilce Škoda peníze. Tvrdí to alespoň mluvčí tuzemského koncernu Jaroslav Černý.

* LN Proč jste požádali ministerstvo dopravy a policii o výjimku k používání supervelkých kamionů?

Těch důvodů je hned několik. Především jde o takzvané just in time dodávky, tedy dodání materiálu v přesně stanovenou dobu do našeho závodu. Jde o textilie z Rokycan, které se nebudou v Boleslavi skladovat. Jdou přímo na linku. Dalším a neméně podstatným důvodem je samozřejmě i ušetření nákladů za dopravu.

* LN Kritici této dopravy vám budou vyčítat, že podobnými monstry ničíte již tak nákladní dopravou zdevastované silnice.

Opakuji, že jde o textilie na výplně podlahy a sedaček, jde sice o objemný, nikoli však nadměrně těžký náklad. S tím není problém. Naopak můžeme říci, že se chováme ekologičtěji. Místo dvou vozů, které by podobný náklad do automobilky dopravovaly, pojede prostě pouze jeden, takže vypustí méně škodlivých látek do ovzduší.

* LN Do Mladé Boleslavi vede železnice. Když hovoříte o ekologické dopravě, proč nevyužijete tento druh dopravy?

Z Rokycan do výrobního závodu v Mladé Boleslavi nevede přímé železniční spojení. V této věci nám opravdu jde hlavně o to zajistit materiál na místě v přesném čase. Nejedná se sice o minuty, kdy by měla být dodávka na místě, na druhou stranu zpoždění například o čtyři hodiny pro nás může znamenat velmi vážný problém, který nás bude stát přinejmenším hodně peněz.

* LN Co když bude na dálnici nebo v Praze, kudy mají vozy projíždět, třeba nehoda? Ani tyto vozy vám přeci nezajistí přesnou dodávku.

Jde o zkušební provoz, na kterém jsme se zatím dohodli. Podle toho, jaké budou výsledky, vedení firmy rozhodne, jak postupovat dál. Navíc budou tyto kamiony kvůli dohodě s Prahou jezdit v noci, takže zácpy nepředpokládám. kož

Silniční vlaky budou pro Škodu podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky jezdit jen na trase, kde se dají bez problémů objet.

* LN Proč jste povolili provoz silničních vlaků na českých silnicích?

Pro nás je určující hmotnost, protože řada mostních konstrukcí na českých silnicích by nadměrnou zátěž nemusela vydržet. Škodovce tak nebylo vydáno povolení pro hmotnostně nadměrný náklad. Firma se zaručila, že maximální hmotnost nepřesáhne 27 tun.

* LN Tento obří kamion je o 13 metrů delší než běžné kamiony. Nezpůsobí tento fakt dopravní komplikace?

Povolení jsme vydali v souladu s vyjádřením policie. Vycházíme tedy z toho, že policie říká, že to nebude mít negativní vliv na bezpečnost dopravního provozu.

* LN Byla mezi podmínkami povolení i trasa, kudy mají kamiony jet?

Ano. Je tam přesně daná trasa, která vede po kapacitně dostačujících komunikacích. Zásadní je, aby se dal tak dlouhý kamion bez problémů objet. Je tam dokonce podmínka, že pokud by byla nějaká uzavírka na rychlostní silnici R10, tento silniční vlak nesmí vyjet ani v žádné objízdné trase. Svou podmínku vznesla i Praha, která trvá na tom, aby kamiony jezdily jen v nočních hodinách.

* LN Není povolení pro Škodu Auto precedentem pro ostatní? Nebudou se na českých silnicích objevovat silniční vlaky častěji?

Nedomníváme se, že by to byl nějaký negativní vzor. Určitě nepůjdeme cestou hromadného povolování trasportů nad povolenou hmotnostní mez.

* LN Silniční vlaky uvezou až 70 tun nákladu. Jak budete kontrolovat, že dopravce předepsanou tonáž 27 tun dodržuje?

Povolení je vydáno jen na určitou hmotnost. I dopravce deklaroval, že tím kamionem nechce vozit těžší náklady než 27 tun. Teď je tedy na policii, aby s pomocí mobilních vah hmotnost těchto kamionů kontrolovala.

Autor: