Je to v každém případě sugestivní fotografie. Černošské děvče hledí upřeným pohledem zdravého oka do objektivu, druhé, zraněné, má překryté plastovým krytem, zraněná se zdá i pravá polovina tváře. V jejím pohledu však není jakoby žádná emoce, jen jakési tiché odevzdání a fatalita, snad i mírný smutný úsměv: tak se podívejte, co se mi stalo. A skutečně, za zemětřesení nikdo nemůže, víme jen, že by se těm lidem mělo pomoci. Na snímku ustupuje do pozadí i celý sociální či politický kontext, nevidíme, v jaké nemocnici leží, jaké poměry tam jsou, tušíme, že spíše bídné, ale to ze snímku nepoznáme. Dívka je ošetřena na úrovni, pokud můžeme soudit. Snad se porotě líbila právě „obyčejnost“ jejího pohledu. Snímek je spíš smutný než žalující. Děvče možná o oko přišlo, možná je už zdravé. To netuší snad ani fotograf. A ono se těžko dozví, že v jedné daleké zemi vyšla její tvář ve všech novinách. Možná by její výraz byl vyděšenější, než když se dívala na fotografa, který se u ní v pokoji mihl.
***
VÍTĚZNÉ SNÍMKY *FOTOGRAFIE ROKU: Martin Bandžák, volný fotograf * AKTUALITA: Jan Šibík, Reflex * REPORTÁŽ: Jarmila Kovaříková, volný fotograf * LIDÉ, O KTERÝCH SE MLUVÍ: František Ortmann, volný fotograf * SPORT: Jan Cága, volný fotograf * KAŽDODENNÍ ŽIVOT: Libor Fojtík, Hospodářské noviny * PORTRÉT: Jiří Doležel, volný fotograf * PŘÍRODA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Stanislav Krupař, Reflex *UMĚNÍ A ZÁBAVA: Jan Rasch, Ekonom