Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Už i Google omezí zprávy zdarma

Česko

Největší webový vyhledávač se částečně podvolil požadavku mediálního magnáta Ruperta Murdocha

MOUNTAIN VIEW, Kalifornie Přečíst si celé noviny na internetu zdarma už nebude možné.

Společnost Google totiž oznámila, že vyhoví vydavatelům placených textů a omezí přístup na jejich stránky. Uživatelé tak uvidí maximálně pět článků zdarma a pak přijde žádost o placení.

Murdochův spor Právě přes vyhledávač Google šlo totiž dosud snadno obejít přístup k placeným stránkám novin a časopisů a přečíst si je zdarma.

Vydavatelé v čele s mediálním magnátem Rupertem Murdochem si na to letos několikrát stěžovali. Murdoch osobně vyžadoval úplné stažení článků ze svých novin z vyhledávače Google.

Jeho společnost vlastní desítky časopisů, televizních stanic a novin včetně prestižního deníku The Wall Street Journal či novin The Times. Podle Murdocha by se ve vyhledávačích neměly objevit ani titulky či krátké anotace zpráv z jeho novin.

Pak se objevila informace, že Murdoch vyjednává s konkurentem Google, s Microsoftem. Dohoda údajně měla být taková, že Murdoch by poskytl své zprávy vyhledávači Bing provozovanému firmou Microsoft a zcela je stáhl, třeba pomocí soudního příkazu, ze stránek Google. Navíc k témuž přesvědčoval vydavatele dalších listů. To by pro Google znamenalo značnou ztrátu, protože by to přetáhlo jeho zákazníky k Microsoftu.

Teď Google částečně vyhověl Murdochovu požadavku. Pomocí programu pojmenovaného First Click Free (první kliknutí zdarma) si budou moci firmy omezit počet bezplatných přístupů na své stránky. „Pokud jste uživatel Google, znamená to, že se vám může objevit registrační stránka (požadující zaplacení), pokud kliknete za den na více než pět článků na stránkách vydavatele, který používá First Click Free,“ vysvětlil manažer Google Josh Cohen na oficiálním firemním blogu.

Významný posun „Je to významný posun v celé situaci,“ tvrdí britský mediální analytik Steve Hewlett. „Rupert Murdoch se pokouší vytvořit všeobecnou shodu na tom, že platit za obsah na internetu je správné a že společnosti, které pouze shromažďují zprávy z jiných zdrojů, jako například Google, a neplatí za to, dělají něco špatného,“ tvrdí Hewlett. A zatím se mu to daří.

Většina tištěných médií je totiž poškozena poklesem prodeje i tím, že firmy šetří kvůli finanční krizi ve výdajích na reklamu. Obviňují z toho také „nekalou“ konkurenci na internetu. Nejvíce přitom trpí regionální noviny a časopisy, které například v anglosaském světě zanikají po desítkách měsíčně. Zasaženy jsou ale i velké tituly včetně nejvlivnějšího deníku na světě, amerického The New York Times.

Zasažena byla i Murdochova společnost News corp. Přestože její vlajková loď v Americe, list The Wall Street Journal, se stal nejprodávanějším deníkem v USA, společnost označila nynější rok za „nejtěžší v dosavadní historii“.

V červnu firma oznámila, že za uplynulých dvanáct měsíců utrpěla ztrátu dvou miliard dolarů.

***

Murdochův obrat Spor o internetové zpravodajství Až do roku 2005 se vydavatelé domnívali, že své zprávy budou dávat zdarma na web a náklady zaplatí z on-line reklam. Před několika lety se ale ukázalo, že inzerenti nepřinášejí tolik peněz, aby se tento obchodní model vyplatil. Například mediální magnát Rupert Murdoch (na snímku) ještě před dvěma lety horoval pro bezplatné zpravodajství na internetu, zatímco letos tvrdí, že zpoplatnit je potřeba úplně všechno. V době automatických internetových vyhledávačů je však obtížné donutit jejich majitele, aby znemožnili svým uživatelům obejít „placené sekce“ a vyhledávat si články zdarma. Majitelé vyhledávačů by tím přišli o příjmy z reklamy, která závisí na počtu uživatelů jednotlivých vyhledávačů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!