Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

„V centru“ nemusí být v centru

Česko

BRNĚNSKÝ ÚHEL POHLEDU

Všichni o tom mluví a nikdo to neviděl! Co je to? No přece projekt „nádraží v centru“ města Brna.

Opravdu mě udivilo, jak se všichni snažili získat výsledky analýzy CityPlanu, ale nikoho nezajímalo, jak vypadá „nádraží v centru“, které analýza srovnávala s projektem nového nádraží v odsunuté poloze. Principy řešení „nádraží v centru“ jsou přitom jen málo známy. Občané se proto mylně domnívají, že zvítězí-li „zachování nádraží v centru“, bude opraveno současné nádraží. Někteří předpokládají, že na svém místě zůstane i autobusové nádraží Zvonařka. Tato virtuální varianta se přetřásá i na internetu. Na www.zelpage.cz například jeden z uživatelů popisuje, že kdyby se na nádraží „udělaly pořádný perony, pořádný nový kolejiště, čekací kapacity a doplňky jako zeleň, tak je vymalováno.“

Ale vlastně se není co divit - skutečný návrh „nádraží v centru“, ze kterého vycházel CityPlan, zná v Brně jen hrstka lidí. Od studie, která byla zveřejněna před volbami, se přitom dosti odlišuje. Pokud by občané měli reálnou představu o stavbě „přisunutého“ nádraží na Nových sadech, sotva by ho považovali za výhodnější pro obyvatele. Bourání a rekonstrukce tratí by si totiž vynutily přerušení železniční dopravy v centru města na 5 až 6 let a ovlivnily by i život v historickém jádru. Původně proklamované zrušení nákladového průtahu, které mělo být urbanistickým bonusem tohoto řešení, už součástí současného návrhu „nádraží v centru“ není. Zachováním všech současných tratí uzlu tak tento návrh nezlepšuje dnešní špatnou prostupnost území ani neumožňuje plně využít potenciálu nejcennějších rozvojových lokalit města. Ty by i v budoucnu zůstaly „za nádražím“.

Lidé by měli mít pravdivé informace, protože pokud je nemají, ptají se nazlobeně, proč se o tom skvělém „nádraží v centru“ začalo uvažovat až nyní. Ale ve skutečnosti odborníci posuzovali možné polohy nádraží již v květnu roku 1992, a to multikriteriálním hodnocením variant A, B, C a D, kde D byla „přisunutá poloha“. Experti (tenkrát nejenom z Prahy, ale i z Brna, Bratislavy, Rennes a Stuttgartu) vyhodnotili jako nejlepší variantu C - odsunutou polohu nádraží. Stejně tehdy vyzněla i veřejná anketa. Zastupitelstvo města Brna v červnu 1992 proto doporučilo ke tvorbě další dokumentace města Brna variantu C.

Příprava tak velkého projektu je štafetový běh na dlouhou trať. Ti, kdo se postupně střídají na jeho špici, by proto měli uvažovat v delším horizontu, než je volební období.

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce.

O autorovi| EVA STAŇKOVÁ, architektka, urbanistka, bývalá předsedkyně Nadace Vaňkovka

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!