Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

V Česku chybí truckparky

Česko

Podle odborníků se investorům ekonomicky nevyplatí stavět parkoviště pro kamiony

PRAHA Tuzemští řidiči kamionů si dlouhodobě stěžují na nedostatek parkovacích míst pro své vozy. Právě pro ně se otevřel největší truckpark v Česku, který je vybudován v Rozvadově. Jeho kapacita je sedmdesát míst.

„Rozvadov je klíčové místo pro takovýto projekt v Česku,“ řekl LN Martin Vohánka, generální ředitel a předseda představenstva společnosti WAG minerální paliva, která truckpark postavila.

V Česku podle studií ministerstva dopravy a ČESMAD chybí zhruba dva tisíce parkovacích míst pro kamiony. Každá větší pumpa sice má vybudováno i několik míst pro nákladní auta, ta však nestačí. „Stavět parkoviště pro kamiony je investice ekonomicky nenávratná. Žádný řidič tyto služby nebude platit,“ uvedl Ivan Indráček ze Společenství provozovatelů čerpacích stanic.

Investice jsou nemalé. Odhaduje se, že jedno parkovací místo pro kamion stojí zhruba jeden milion korun, celkově by tedy bylo potřeba dvou miliard korun. Pokud bude chtít investor vydělávat, musí nabídnout více věcí. Truckpark v Rozvadově tak vedle rychlé čerpací stanice a nonstop střeženého parkoviště nabízí bistro, obchod, sprchy a v plánu je rozšíření stravovacích prostor. Podle Indráčka je ale budoucnost truckparků v Česku nejasná. „Ministerstvo dopravy sice tvrdí, že tato parkoviště jsou ekonomicky zajímavá, ale všichni zástupci nadnárodních společností, se kterými jsem mluvil, tato tvrzení odmítají,“ konstatoval Indráček.

Ani Vohánka si nemyslí, že provoz parkoviště mohou dotovat aktivity jako restaurace nebo čerpací stanice. „Největším problémem je neexistence vhodných dotačních titulů ať z českých nebo evropských fondů. Není zkrátka módou podporovat kamiony,“ dodal Voháňka.

Vedle společnosti WAG, která provozuje podobný truckpark v Modleticích u dálnice D1 a u rychlostní silnice R6 u Chebu, chystá v Česku parkoviště pro kamiony také rakouská OMV. „Letos chystáme čtyři nové pumpy, v jejichž rámci budou vybudovány truckparky. Sloužit budou firemním zákazníkům,“ informoval mluvčí OMV Viktor Kučera.

Otázkou zůstává, co se stane po možném víkendovém omezení jízdy kamionů na dálnici. „Profesionální dopravci nejsou škůdci, ale živá voda ekonomiky. Pokud ke změnám dojde, bude to znamenat neefektivní využití kapacit, přeplněné parkovací plochy o víkendech a přeplněné čerpací stanice v pracovních dnech,“ řekl Vohánka. Jeho společnost pracuje na dalším projektu truckparku na dálnici D8 u Ústi nad Labem.

***

V ČR chybí dva tisíce parkovacích míst, to znamená investici dvou miliard korun

Autor: