Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

V Evropě se bude jezdit bezpečněji

Česko

Systém eCall, který od roku 2010 budou využívat i čeští motoristé, přinese bezpečnější dopravu, ale i dražší nová auta

PRAHA Evropské automobily budou nejpozději do konce roku 2010 pomocí systému eCall schopny v případě nehody samy zavolat o pomoc. Pokud některý ze senzorů pozná, že došlo k dopravní nehodě, vozidlo zavolá na linku 112, nahlásí svou polohu, typ a rozsah poškození. K memorandu Evropské komise, která zavedení systému vyžaduje, včera prostřednictvím Hasičského záchranného sboru přistoupila i Česká republika.

Celoevropské tísňové volání z palubního systému eCall je součástí strategie Evropské komise pro bezpečnější, čistší a promyšlenější automobily. Pokud by jím byla vybavena všechna auta, mohl by ročně v Evropě zachránit až 2500 životů. Vzhledem k tomu, že tísňovou linku bude možné zavolat i pomocí tlačítka uvnitř vozu, může být užitečný také například při přepadení. „Systém také omezí dopravní zácpy a kolony, a tím přinese do ekonomiky velké úspory,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.

„Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že to vyvolá určité náklady u výrobců, což se promítne i do ceny vozů,“ popisuje druhou stranu mince Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

O kolik se po zavedení eCall nové automobily zdraží, lze odhadnout podle systémů, které si již dnes mohou motoristé za příplatek pořídit. Samotné zařízení, jež volá na tísňovou linku, stojí od 13 do 20 tisíc korun. Připočítat se ale musí i nárazová čidla. Jejich cena se pohybuje okolo tisíce korun. V současnosti je navíc nutné zaplatit i za služby, které s hlídáním automobilu souvisí.

Pro systém zatím neexistuje jednotný evropský standard, a tak není jisté, kolik bude jeho zavádění stát Českou republiku. „V této chvíli se realizuje výzkumný projekt, ve kterém testujeme dostupné technologie především proto, abychom zamezili falešným poplachům a zdokonalili lokalizaci nehody,“ říká mluvčí hasičů Petr Kopáček. Náklady na modernizaci jednoho centra tísňového volání odhaduje studie EU na 50 tisíc eur.

Evropská komise ale chce v budoucnosti donutit evropské výrobce automobilů, aby do aut povinně přidávali i další bezpečnostní prvky. V nejbližší době by to měla být například technologie elektronické kontroly stability (ESC). „Máme k dispozici technologie, které mohou pomoci řidičům a zabránit lidským tragédiím. Proto navrhuji, aby byl systém ESC od roku 2011 povinným vybavením u všech nových vozidel, a nyní čekám na reakci veřejnosti, Ž řekl včera místopředseda komise Günter Verheugen.

Systém ESC by mohl ročně zachránit až 4000 životů a zabránit 100 000 dopravních nehod. „Vzhledem k tomu, že již dnes existuje dobrovolná dohoda výrobců osobních automobilů, aby vozidla obsahovala ABS, je další implementace elektronické stability logická a neměla by způsobit výrazné zdražení,“ říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

„Takováto opatření by měla být spíše v dobrovolné nabídce jednotlivých výrobců, kteří už jsou dnes při vybavování automobilů poměrně přísní,“ oponuje Šípek.

Memorandum o systému eCall zatím podepsalo 15 evropských zemí, přidali se i všichni evropští výrobci automobilů. Největší státy, jako je Velká Británie či Francie, se ale zatím nevyjádřily.

***

Palubní systém tísňového volání eCall

* systém může ročně zachránit až 2500 životů

* roční úspory nákladů způsobených nehodami se odhadují až na 22 miliard eur a roční úspory nákladů způsobených dopravními zácpami až na 4 miliardy eur

* nezbytné investice jsou poměrně malé - 150 eur na jedno vozidlo a až 50 000 eur na modernizaci jednoho centra tísňového volání

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...