Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

V Le Mans dokončil Enge čtvrtý

Česko

Mezi vozy s benzinovým motorem nenajel nikdo víc kol. Česko-německá posádka Tomáš Enge, Jan Charouz a Stefan Mücke obsadila ve slavném automobilovém závodě 24 hodin Le Mans s prototypem Aston Martin LMP1 v absolutním pořadí nakonec čtvrté místo.

LE MANS Loňskou devátou příčku se podařilo Engemu a spol. podstatně vylepšit, což brala posádka jako svoje vítězství. „V žádném případě jsme nemohli konkurovat dieselům, to jsme věděli už před startem,“ uvedl Enge na svém webu. „I když jsme doufali v nějaký hezký výsledek, věděli jsme, že se ho dočkáme pouze v případě, že budou mít ostatní problémy a nám se naopak vyhnou. To se nakonec stalo,“ podotkl jediný český účastník závodů formule 1.

Pro české barvy vybojoval se svými kolegy nejlepší výsledek v historii závodu. „Na druhou stranu snad i letošní ročník pořadatelům ukázal, že je potřeba ještě trošku upravit pravidla, aby se diesely a benzinové motory vyrovnaly a jezdily se vyrovnanější závody,“ připojil se s hodnocením Jan Charouz. Charouzovi vypadávala světla Hned po šesti hodinách slavného závodu postihl česko-německou trojici defekt. Následoval propad na sedmou příčku a pak návrat na páté místo. Ke konečné čtvrté pozici pomohla posádce v noční části závodu ošklivá havárie jednoho z peugeotů, který byl v té době čtvrtý. Francouz Benoit Treluyer narazil s vozem týmu Pescarolo Sport po třetí hodině ranní do bariéry a musel být převezen do nemocnice. K nehodě vyrazili hasiči i záchranná služba a závodníci dlouho kroužili za zpomalovacím vozem.

„Safety car nás připravil o dvě minuty náskoku, který jsme měli před posádkou za námi,“ uvedl Charouz, jenž během zpomalovací fáze předal vůz Mückemu. „Měl jsem trochu problémy se světly. Vypadávala mi ta hlavní, takže jsme několikrát vůbec neviděl, kam jedu, ale jinak to bylo dobré,“ dodal Charouz.

Mücke rychle získal ztracený náskok zpět, ale vzápětí se na trať vrátil safety car kvůli vyteklému oleji a rozdíly mezi vozy se opět zmenšily. V závěru se posádka soustředila na udržení své pozice.

Závod skončil dvojnásobným triumfem továrního týmu Peugeot, který přerušil pětiletou nadvládu Audi. Francouzská automobilka vyhrála prestižní podnik poprvé po 16 letech. Vítězství vybojovalo trio bývalých pilotů formule 1 tvořené Rakušanem Wurzem, Australanem Brabhamem a Španělem Geném. Druzí skončili současný jezdec F1 Sebastien Bourdais a další Francouzi Franck Montagny a Stéphane Sarrazin, kteří mají s formulí 1 rovněž zkušenosti. Dán Kristensen, s osmi triumfy z Le Mans rekordman závodu, se musel spokojit se třetím místem.

***

24 hodin Le Mans 1. Brabham, Gené, Wurz (Austr., Šp., Rak. / Peugeot 908 Hdi-FAP) 382 kol (5206,278 km) 2. Bourdais, Montagny, Sarrazin (všichni Fr. / Peugeot 908 Hdi-FAP) 381 kol 3. R. Capello, Kristensen, McNish (It., Dán., Brit. / Audi R15 TDI) 376 kol 4. CHAROUZ, ENGE, Mücke (Něm. / Aston Martin) 373 kol

Autor: