Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

V novinách teď vypadám jako prase

Česko

S ředitelem Českých drah Petrem Žaludou o čištění státní firmy, o víkendech se sporťákem a o tom, kolik dnes stojí balená voda

Šéf státních drah nečekal silnou reakci, jakou vyvolal jeho plán na osekání firemních nákladů.

Především ho zaskočilo, že se o něm tak často píše v novinách.

* LN Sledoval jste v novinách tzv. toskánskou aféru?

No tak určitě, jako všichni. Pokud jsem byl v České republice, tak jsem to sledoval.

* LN Na těch obrázcích byli vaši dva kolegové. Jeden bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček, který vás do Českých drah přivedl, a druhý šéf ČEZ Martin Roman, který se za Řebíčka dostal do dozorčí rady Českých drah. Myslíte si, že z té aféry něco vyplývá i pro vás?

To si vůbec nedokážu představit, jak by se mě mohla dotýkat.

* LN Vycházím z toho, co nedávno říkal jihomoravský hejtman a místopředseda ČSSD Onderka. Podle něj nemáte v čele Českých drah co hledat a měl byste být odvolán.

To bylo nějaké vyjádření někde v minulosti a já to beru jako vyjádření pana Onderky, které zaznělo a dál ho nebudu komentovat.

* LN Vy si nemyslíte, že když ČSSD vyhraje volby a sestaví vládu, tak budete odvolán?

Od té doby, co jsem nastoupil, tak to samozřejmě pořád vnímám. Je to riziková funkce ve firmě vlastněné státem. To je součást té práce. Kdybych měl přemýšlet nad tím, kdy se co změní, tak bych to vůbec nemohl dělat. Děláte rozhodnutí v horizontu několika let a nemyslíte na to, co bude, až bude. Je to svobodné rozhodnutí vlastníka a tak to beru. Možná trochu fatalisticky, ale tak to je.

* LN Když jste nastupoval do funkce, říkal jste, že vám to spousta lidí rozmlouvala. Nelitujete dnes, že jste se od nich nenechal přesvědčit?

Někdy jo.

* LN Proč?

Protože to s sebou přináší věci, které jsem si vůbec neuvědomil. Například zájem médií a zájem bulváru, který je velice nepříjemný. Víte co, kdyby se to týkalo jenom mě, tak mi to nevadí. S tím by se člověk vyrovnal. Ale pokud tam o sobě čtete různé lži, polopravdy a nesmyslné informace a čtou to vaši příbuzní, tak to nedělá moc dobře. To jsem si vůbec neuvědomil. Kromě toho, že děláte byznys, tak jste ještě vláčen médii.

* LN To je jediný problém?

Asi ten největší. Možná že ta firma je mnohem komplikovanější, než si člověk představoval, možná je v horším stavu. S tím se dokážu vypořádat. Ale to vysvětlování nepravd a boj s lidmi, kteří to nemyslí dobře, je mnohem obtížnější, než jsem si myslel.

* LN Zmínil jste aféru se svým služebním autem za 3,5 milionu a vaším půlmilionovým platem. Akcionářem firmy je stát a novináři rádi sledují podniky, které nabízejí služby daňovým poplatníkům, z jejichž peněz jsou dotované. A občas to bývá i tak, že probíhá nějakýmocenský boj a novináři se stanou jen nástrojem tohoto boje. Máte představu, kdo na vás to auto a plat vytáhl?

O tom samozřejmě přemýšlíte. Možná jsou to někteří naši bývalí obchodní partneři, kteří jsou zhrzeni, mohou to být zhrzení bývalí funkcionáři z dozorčí rady, kteří nevnímali dobře naši vzájemnou spolupráci. Anebo je to něco dalšího, o čemž vy vůbec nevíte. Nikdo vám to přesně neřekne. Ale je pravda, že se to vysvětluje těžko. My jsme si dali tu práci a dohledali to. To auto bylo objednané před mým nástupem, takže s tím fakt nemám nic společného. Že tam jsou namontované některé nestandardní věci, to je také fakt. Ale vím já, jestli to někdo nenechal objednat schválně? No a plat? To jsme zveřejnili. Dozorčí rada ho věděla dávno, nic jsme netajili. Za tento plat jsem šel pracovat a bral ho už můj předchůdce. Já si ten plat nevymyslel. Jestli ho chce někdo změnit, tak ať ho změní. Já jsem s tím v pohodě. Ale jestli jsou největším problémem Českých drah můj plat a moje auto, tak zaplať pánbůh.

* LN Čím jste jezdil před nástupem do Českých drah?

Moje soukromé auto je sportovní vůz. To jsem si pořídil, než jsem šel sem.

* LN Co máte za auto?

Astona.

* LN To má přece vyšší hodnotu než vaše služební auto.

Samozřejmě že ano! Ale to nikoho nezajímá, protože to auto jsem si koupil předtím a nikdo to neřeší.

* LN Jezdíte v něm pořád?

Jasně.

* LN Jezdíte s ním do práce?

Do práce s ním nejezdím, to ne. Ale o víkendech jezdím, to ano.

* LN Kolik vás ten Aston Martin stál?

Ježišmarja! Já nevím, kolem čtyř milionů? Asi tak.

* LN Mě to zajímá jen v poměru k ceně vašeho služebního vozu.

Tady je vidět, že média nepůjdou do mého osobního života, přestože u politiků to dělají. To už jim asi přijde opravdu blbé. Tak zkoušejí vytahovat věci byznysové. A jestli na mě nenašli nic jiného než tohle auto, tak to není špatné. My jsme tady udělali pořádek a já zjišťuju, že dělat pořádek ve státní firmě je neuvěřitelný bič, který na sebe upletete. My jsme sem přišli a byl tady neuvěřitelný binec, když to řeknu slušně. V účetnictví i v dalších věcech. Když jsem se zeptal, kolik jde na marketing, tak oficiálně to bylo třeba sto milionů, ale nikdo to nevěděl přesně. Tak jsme dali všechny náklady na hromadu a z té hromady, která je 450 milionů, jsme něco ušetřili. Těch 1800 položek jsme vzali, dali jsme je dozorčí radě a řekli jsme: to je marketing na dráze a my s tím jdeme něco dělat. Ty materiály někdo vzal a začaly se objevovat titulky o tom, že management Českých drah investuje neskutečných 450 milionů. A vy jim po sto padesáté vysvětlujete, že ty smlouvy tady byly, že jste je nepodepsal, a tak dál. Kdybych v tom pokračoval, tak mám klid, protože by se psalo, že dráhy vyhazují sto milionů, nikoli 450 milionů. A kdybych nedal těch 1800 položek dozorčí radě, tak z nich nic neuteče do tisku.

* LN Prostě se tu chováte jako v normální firmě.

Ano. To samé můj plat. Kdybych chtěl něco skrývat, budu mít malý plat a k němu 78 příplatků. A když se mě někdo zeptá na plat, řeknu 150 tisíc a vytáhnu na to smlouvu. Ale protože se chováme jako v normální firmě, tak na to doplácíme. Ve státní firmě je to cesta špatná, protože je okamžitě proti vám zneužitá.

* LN Takže ten útok proti vám si vysvětlujete seškrtáním marketingových výdajů?

My jsme sáhli i jinam. Máte stovky dodavatelů, některé věci měníte, některé rušíte, s někým máte spory. Nemůžete ani spočítat, kdo všechno to může být. Ořežete marketing o sto milionů, takže někomu seberete příjem. To je hromada peněz. I pro míň peněz se dělají aféry. Pak máte dodavatele, které ořezáváte, a oni za vámi chodí, různě vyhrožují, nabízejí a různě naznačují. Může to být opravdu kdokoli.

* LN Řekl jste, že když jste sem nastoupil, byl tu binec. Za to ale nese odpovědnost váš předchůdce, který dnes řídí ČD Cargo.

Tohle nikdy nechci hodnotit. Patnáct let jsem fungoval v soukromé sféře, kde jsem byl vycvičený. Byly to zahraniční firmy, kde se všechno musí tak a tak vykazovat, na to existuje systém, všechno musíte obhajovat, dělá se plán, nic se neskrývá. Za to, že odhalíte negativa, vás nikdo nevyhazuje. Naopak. Máte nějaké standardní cíle, a když je plníte, tak se vám do toho nikdo neplete. S tím jsme sem přišli a zjistili jsme, že vykazování čísel je tady problematické. Nemohli jsme vykázat náklady krajům ani ministerstvu dopravy. A u toho marketingu - třeba byl někdo veden snahou, aby měl klid od médií. Ale to já dělat nebudu. Všechny náklady jsem ochoten si obhájit a myslím si, že v tomto ohledu jsme nejtransparentnější státní firma v České republice. Teď máme tři lidi, kteří nedělají nic jiného, než že se vyjadřují médiím k našim nákladům.

* LN To má přece být normální.

Ano, ale někdy je to vyčerpávající. Ptají se nás třeba, proč lítá ředitel vrtulníkem. Vy si jednou objednáte vrtulník, když letíte do Studénky, a v novinách napíšou, že generální ředitel se definitivně zbláznil, protože po masážních sedačkách v autě si pronajímá vrtulník. To v těch novinách fakt vypadáte jako prase! A to není moc příjemné.

* LN Když nastupovali hejtmani z ČSSD, tak jste se nechal slyšet, že by mohli být vstřícnější k vašim požadavkům na doplácení nákladů na regionální osobní dopravu. Jaké zkušenosti jste s nimi udělal?

My jsme si na začátku řekli, že jedna z nejdůležitějších věcí je zabezpečit financování drah. Do našeho nástupu žily dráhy z roku na rok naprosto chaoticky, bez smluv. Dneska mají dráhy dva objednavatele: ministerstvo si objednává rychlíky a kraje si objednávají regionální dopravu. Dali jsme na stůl náklady a v následujících dnech bude s ministerstvem uzavřena desetiletá smlouva, která umožňuje konkurenci. S kraji jsme začali jednat. Řekli jsme jim, že nejsme schopni fungovat z roku na rok a za stávajících podmínek nabízet rozumné služby, takže vy nás oprávněně kritizujete, že jezdíme se starými šunkami. My zas říkáme, že za jednoletou smlouvu, kde se neplatí náklady, nikdo s ničím jiným než se šunkami nemůže jezdit.

* LN A jak to vypadá s doplatkem nákladů na regionální dopravu?

Letos přišla mimořádná „dotace“ krajům 3,2 miliardy na to, aby uhradily své objednávky vůči nám. A s ministerstvem teď řešíme dlouhodobé smlouvy. Kraje říkají: ano, jsme připraveni jednat o dlouhodobých smlouvách, vnímáme, že náklady jsou vyšší, vy zase vnímejte, že naše rozpočty mají málo peněz na železniční dopravu. Vláda je na příští roky schopná garantovat dotace krajům ve výši dvou miliard a teď řešíme, jak ten rozdíl zhruba miliardy vyřešit. Něco si přidají kraje, něco někde ušetříme my, někde se lehce zredukuje počet vagonů. Během příštího týdne chceme mít požadavky od krajů. Je pravděpodobné, že nějaké peníze se ve státním rozpočtu ještě najdou.

* LN Když jsem v redakci řekl, že jdu za vámi, tak mi jeden kolega vyprávěl o svém problému s drahami. Prý jste zrušili pokladnu na nádraží v Peruci a on, když nastoupí do vlaku, dostane od průvodčího vynadáno, že nemá jízdenku.

No, to je blbost. Na rovinu říkám, že to je špatně. Váš kolega má absolutní pravdu. Ono to blbě zní, ale tady dělá třicet tisíc lidí a děje se spousta věcí, o kterých nevíte. Chyba není v tom, že máme hloupý předpis. My jsme neurčili, že člověk bude platit pokutu, i když tam není pokladna. Ten průvodčí pravděpodobně není dobře informován nebo je to prudič nebo se špatně vyspal. Mě to štve. Ale je to nikdy nekončící proces, aby se lidé chovali slušně.

* LN Proč tady pijeme vodu Evian?

Protože to je nejlevnější voda. Víte, kolik stojí ta lahev?

* LN Ne.

Asi dvanáct korun.

* LN To neexistuje levnější voda?

Dobrá voda stojí asi dvacet. My to bereme od nějakého odběratele a je to nejlevnější voda, kterou dokážeme koupit. U nás na marketingu totiž dělá holka, která před tím pracovala pro firmu dovážející všechny francouzské nápoje. Aona se dostala na sklad a je to nejlevnější voda, kterou dokážeme koupit. Počkejte, já to zjistím. (Odchází za sekretářkou.) Tak ne, tak ta půllitrovka stojí čtrnáct korun. Prostě když koupíte Dobrou vodu, tak je to buď stejné, nebo dražší. Dobrá voda určitě.

* LN (Do hovoru vstupuje fotograf LN). Ale Dobrá voda stojí v krámě dvanáct korun litr a půl.

Jo? To není možné.

* LN Vy jste asi nikdy nekupoval vodu.

My doma pijeme vodu z vodovodu.

***

Na začátku jsme si řekli, že jedna z nejdůležitějších věcí je zabezpečit financování drah. Dráhy žily z roku na rok naprosto chaoticky, bez smluv. Dneska mají dráhy dva objednavatele: ministerstvo si objednává rychlíky a kraje si objednávají regionální dopravu.

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...