Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

V Písku od Méliese k Cimrmanovi

Česko

V jižních Čechách vrcholí přípravy druhého ročníku filmového Festivalu nad řekou

PRAHA Teprve podruhé se v letním Písku uskuteční nový filmový festival – pro své mládí očekávaný i ještě trochu hájený Festival nad řekou (River Film Fest). Jeho duchovní otec, prezident festivalu Michael Havas, prohlašuje, že „jde o víc než o festival i o víc než jen o film“. Cílem je podle něj vnímání kinematografie v historických souvislostech, to, jak se do zásadních filmových děl promítl světový společenský pohyb. Kromě jiného je nastíněný program sympaticky evropský.

Belle Époque: ohlédnutí za počátky filmu Letošní Festival nad řekou chystá nahlédnutí do úsvitu dějin kinematografie, přehlídku výrazných osobností polského filmu, největší retrospektivu francouzské kinematografie za posledních dvacet let u nás a cyklus českých a slovenských filmů reflektujících traumata jednotlivých epoch naší novodobé historie. Filmy bratří Lumiérů i George Méliese a další tituly z raného období světové kinematografie slibují dramaturgové Michael Havas a Martin Jiroušek v pětadvaceti programových blocích cyklu nazvaném příznačně Belle Époque. V duchu těchto šťastných let prvních nadějí nadšených filmařů se odehraje už slavnostní zahajovací večer festivalu: 31. července v podvečer jej uvedou v píseckém kině Portyč Jaroslav Dušek a Chantal Poullainová.

Dalším lákadlem, na které organizátoři čerstvého festivalu míní získat diváky, je plánovaná velká přehlídka francouzského filmu. Výběr pětadvaceti titulů reprezentativních ukázek z dějin francouzského filmu připomene známé snímky slavných režisérů, scenáristů i hereckých hvězd (například Nábřeží zlatníků, Stavisky, Bláznivý Petříček, Krajkářka) a představí i filmy pozapomenuté nebo neznámé (například Mlčení moře, Divoké dítě, Chronopolis, Husar na střeše, Svědkové).

Výrazným rysem dramaturgie mladého festivalu je připomínání stále aktuálních traumat naší novodobé historie, jak se zobrazila ve filmovém umění.

Morální neklid i Diagnóza času Pozoruhodnou etapou světové kinematografie byla tvorba velkých polských režisérských osobností zrcadlící rozpad hodnot ve společnosti i morální selhání jednotlivců. Na festivalu v Písku si ji připomenou v sekci nazvané Polský film morálního neklidu. Organizátoři slibují účast osmi tvůrců, kteří se zapsali do světové kinematografie – přijedou režiséři Krzysztof Zanussi, Feliks Falk, Piotr Andrejew, Tomasz Zygadło, Jerzy Domaradzki, Janusz Kijowski, Ryszard Bugajski, Janusz Zaorski a producentka Beata Ochmańska.

Tradici i pro příští léta festivalu zahájí letos první cyklus Diagnóza času, který připravuje Jan Lukeš. Odrazí se v něm zásadní tituly československé filmové tvorby, v nichž rezonuje základní otázka: Co všechno jsme také byli a co jsme teď? Cyklus připomene český a slovenský film minulosti i přítomnosti jako „zvídavý, kritický i služebný reflektor věcí intimních stejně jako veřejných.“ Podle Lukeše nás i dvacet let po demokratickém převratu stále dohánějí stíny našich „malých“ i „velkých“ dějin. „A k nim se začala přidávat traumata života v globalizující se konzumní společnosti, pod vládou povrchností mediální epochy.“

Od 31. 7. do 5. 8. se kromě projekcí uskuteční také četné diskuse, cimrmanovská výstava i divadelní představení.

Autor: