Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

V reklamě stále víc zaostáváme, říká porotce

Česko

Jedním ze dvou zástupců české marketingové komunikace v porotě festivalu Golden Drum byl Andrej Štuk, kreativní ředitel Mark/BBDO.

Posuzoval reklamní kampaně a říká: východní Evropa má co dohánět.

* LN Portorož letos zaznamenala pokles přihlášených prací i účastníků. Byla příčinou jen finanční krize, nebo třeba i pokles významu festivalu?

Nižší pokles přihlášených prací a menší počet účastníků má na svědomí čistě jen finanční krize. Organizátoři uváděli až 40% pokles přihlášených prací a 50% pokles účastníků. Přitom portorožský festival se každým rokem dostává víc a víc na mapu respektovaných festivalů.

* LN Jak hodnotíte úroveň soutěžních prací? A jak si podle vás stojí česká reklama?

Úroveň té které kategorie byla ovlivněná tím, kolik prací v ní bylo z východní Evropy. Ty bohužel táhly úroveň hodně dolů. V kategorii reklamní kampaň, kde jsem byl členem poroty, jsme z 82 přihlášených prací opravdu dokázali vybrat jen šest ocenění. A z toho jen dvě jsou z východní Evropy!

* LN Je něco, co vás na festivalu výrazněji překvapilo?

Jak jsem už zmínil, ve většině inovativních kategorií, jako jsou Interactive, Media Campaign, Advertising Campaign, Design, byl opravdu markantní rozdíl v úrovni prací z východní Evropy a ze zbytku světa. Co do kvality nápadů, zpracování, inovativnosti přístupu. V tom skutečně stále zaostáváme. A je dobře, že se kategorie otevírají i pro přihlášky ze zemí mimo východní Evropu, protože se aspoň můžeme opravdu konfrontovat. Rozdávání si cen mezi „mrzáky“ nás dopředu neposune.

* LN Do jaké míry začíná ovlivňovat podobu soutěžních prací (i reklamy jako takové) fenomén internetu a s ním spojované „spolutvorby“ zákazníků?

Internet se stává pro drtivou většinu prací hlavním médiem, zdrojem, ke kterému vede jakákoli další komunikace. Z jednoduchého důvodu. Na internetu dokážete nejlíp zapojit lidi, nechat je spoluvytvářet obsah, komunikovat s nimi v daleko „hlubší“ rovině. A ano, zapojení lidí do kampaní, spolutvorba obrazu produktu či kampaně byla pro každou porotu jedním z kritérií hodnocení.

* LN Mezinárodní reklamní festivaly letos čelí poklesu, přitom od příštího roku by měl jejich řady rozšířit nový mezinárodní festival v Praze. Jaké šance podle vás má?

Neznám podrobnosti, možná, že organizátoři mají nějakou unikátní myšlenku, ale upřímně si myslím, že festivalů různých úrovní a zaměření je dost. Radši se zamysleme nad tím, jak se prosadit na stávajících a hlavně kvalitních festivalech, než si plnit agenturní vitríny nesmyslnými a nic neodrážejícími „cenami“.

Autor: