Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Válka webů

Česko

FENOMÉN 2008

Budeme v příštím roce mačkat častěji tlačítka na dálkovém televizním ovladači, nebo na počítačové klávesnici? Dost možná se brzy obě periferie sloučí v jedinou, univerzální, a přístroj, na který budeme z pohovky mířit, nebude ani čistě televizor, ani ryze počítač připojený na internet. Tak jsme si to vybrali.

Už dnes internet ukrajuje z pozornosti televizních diváků značný díl. Miliony lidí si na síti sestavují vlastní program – na YouTube, obrovském skladišti videoklipů, které tam nahrávají lidé z vlastních mobilů či starých videokazet. I televizní společnosti připravují speciální kratší epizody speciálně pro internetové diváky.

Z druhé strany se televize přibližuje internetu. Třeba nejrozšířenější kabelová televize UPC začíná vybavovat první ze statisíců českých domácností, které obsluhuje, digitálním rekordérem s vestavěným pevným diskem. Na ten se vejdou desítky filmů. Dálkovým ovladačem tak divák nejen zvládne nahrávat najednou až čtyři pořady a na pátý se zároveň dívat, ale může také na chvíli přerušovat proud živého vysílání. Nebo si z nahraných pořadů vystřihnout jen část a tu si uložit.

Podobně jde v digitálním archivu placeného kanálu HBO listovat na obrazovce televizoru tak, jak jsme si dosud vybírali filmy v kamenné videopůjčovně. A sofistikovanější přístroje brzy vnesou možnosti dosud navýsost internetové – možnost vyhledávání či chatování s lidmi.

Ruku v ruce s tím se hýbe mediální trh. Nejnavštěvovanější český internetový portál Seznam se spojil s „českým YouTube“, internetovou televizí Stream. Klipy pro ní točí řada tvůrců, kteří předtím pracovali pro televize. A ta nejsledovanější, Nova, prohlásila za svou prioritu pro příští rok internet. Do špičky žebříčku návštěvnosti se chce prodrat novým zpravodajským portálem, na němž bude především nabízet – jak jinak – video. Stejně jako před časem Nova, i Česká televize teď začala přes internet „půjčovat“ své filmy a seriály.

I vydavatelé tisku už dobře vědí, že spojit papír s elektronickým obsahem není pionýrská inovace, ale nutnost. Řada předních českých titulů už nerozlišuje redakci tištěných vydání a internetovou. Jediný tým průběžně připravuje texty pro internet a jednou za den či týden vedle toho chystá papírové číslo. Zatím. Lidé, kteří před dvěma lety odešli z Hospodářských novin, dokázali rozjezdem Aktuálně.cz, že nový deník na internetu začíná vydělávat dřív než tištěný bezplatný.

Mnozí nakupují. I když velký mediální dům soustředěný dosud na klasická média zaplatí za pohlcení malého internetového hráče hodně, pořád je to nejlevnější cesta, jak se dostat k zavedené komunitě aktivních konzumentů. Malí sami neuspějí, velcí mohou nabídnout peníze na rozvoj, propagaci napříč, a obsah provázat. Zvlášť vydavatelé specializovaných časopisů – o počítačích, autech, bydlení – vědí, že se po internetu musejí poohlédnout rychle.

„V určitém okamžiku (který už možná nastal) může být pozdě: kupovat nebudou printoví ty internetové, ale naopak, protože hodnota druhých již přesáhne hodnotu těch prvních,“ míní Jiří Hlavenka, který kdysi zakládal a nedávno prodal svůj podíl ve vydavatelství Computer Press, rozkročeném dnes právě mezi papír a web.

Velké peníze se tedy přesouvají na internet, protože se tam už přesunuli lidé. Nebo je to naopak? Není to důležité. Celosvětová síť – ať se jí začne říkat „intervize“, nebo jinak – v sobě postupně spojí vše, co lidi očekávali od televize, internetu a počítače. Hlavně zábavu ve formě pohyblivých obrázků. Ale také možnost číst zprávy, psát si e-maily, zapisovat si, ukládat a posílat hudbu i fotografie.

K tomu dnes už není potřeba pevný disk počítače ani nainstalované programy. Vše je na Googlu, přístupném odkudkoli, i z mobilního telefonu. Zároveň jsme tak všichni lépe vystopovatelní. Obří inzerenti jsou natěšení na to konečně zjistit přesně, co se každému z nás líbí, co sleduje, co hledá. A využít toho. Reklama, nemilosrdně cílená, prostoupí vším. To bude daň za výhodu moci být stále on-line.

Celosvětová síť – ať se jí začne říkat „intervize“, nebo jinak – v sobě postupně spojí vše, co lidi očekávali od televize, internetu a počítače. Hlavně zábavu ve formě pohyblivých obrázků. Ale také možnost číst zprávy, psát si e-maily, zapisovat si, ukládat a posílat hudbu i fotografie.

Autor: