Společnost Google včera spustila webové stránky zobrazující díla mistrů, jež vystavují proslulé galerie světa. Díky panoramatickým záběrům je tak možné z pohodlí domova navštívit kupříkladu londýnskou Tate.
LONDÝN/PRAHA Nejen toho, kdo někdy vystál frontu vinoucí se kolem bloku budov florentské galerie Uffizi, nadchne zbrusu čerstvý internetový projekt společnosti Google. Její zástupci včera v britské metropoli představili a slavnostně spustili internetové stránky Googleartproject.com, zobrazující mistrovská díla ze sedmnácti světových muzeí a galerií.
Díky jedinečnému systému panoramatických snímků, kterými již Google před časem ohromil uživatele serveru Google Maps, je nyní možné v teple a pohodlí vlastního domova „projít“ kromě dalších například newyorské Metropolitní muzeum umění, výstavní síně versailleského paláce, Muzeum Van Gogha v Amsterodamu či petrohradskou Ermitáž. Do projektu Google Art se zapojilo i pražské Museum Kampa.
Pozoruhodná je zejména kvalita obrazu a vysoké rozlišení, jaké se domácímu uživateli internetu nabízí. „Projekt lidem umožní zhlédnout celkem tisíc šedesát jedna uměleckých děl, a to v mimořádném detailu,“ zaznělo včera podle zpráv listu The Daily Telegraph v londýnské galerii Tate, odkud byly stránky slavnostně spuštěny. U vybraných mistrovských kusů prý byly fotografické snímky pořízeny v rozlišení až sedmi miliard pixelů, což je rozlišení, které pozorovateli umožní studovat detaily, které by těžko sám spatřil v galerii pouhým okem.
„Projekt přináší muzeím a galeriím ochutnávku jejich digitalizované budoucnosti,“ nechal se včera slyšet ředitel galerie Tate sir Nicholas Serota. „Umělecké instituce budou moci úžeji spolupracovat a získávat si po celém světě nové příznivce,“ doplnil jej optimisticky ředitel britské Národní galerie Nicholas Penny. Oba jsou prý z vlastní zkušenosti přesvědčeni, že lidé, kteří díla zhlédnou na internetu, je zatouží uvidět i ve skutečnosti.
„Vytvořili jsme projekt, který se - jak doufáme - stane fascinujícím zdrojem pozdvižení pro milovníky umění, ale také pro studenty,“ uvedl Amit Sood ze společnosti Google, který vzniku portálu šéfoval. Zájem měla jen Meda Mládková V České republice oslovila společnost kvůli zapojení do mezinárodního projektu hned několik uměleckých subjektů včetně Národní galerie. „Nakonec ale neměli zájem,“ uvedla podle zpráv ČTK Martina Laresová z české pobočky Googlu. Na výzvu odpovědělo jen Museum Kampa z pražských Sovových mlýnů. „Naše muzeum není nejkrásnější a nejdůležitější. Ale je ohromně důležité v jednom smyslu - soustřeďujeme se na periodu, kdy ruská vojska obsadila střední Evropu,“ vyzdvihla v rozhovoru pro ČTK zakladatelka muzea Meda Mládková program zaměřený na středoevropské umění 60. až 80. let 20. století. Zájemci z jiných koutů světa si tak mohou „zazoomovat“ kupříkladu na malby Jiřího Načeradského.