Ačkoli jsou svátky spíše ve znamení finanční krize, obchodní řetězce se shodují, že na prodejích se zatím nijak zvlášť neprojevuje. „Krizi zatím nepociťujeme a vypadá to tak, že zase zaznamenáme nárůst tržeb oproti minulým rokům. Rozhodně se to týká našeho internetového obchodu, kde máme nárůst více než stoprocentní,“ říká Zuzana Turňová z marketingu společnosti Neoluxor, provozovatele prodejen Palác knih. Hračky Mezi nejoblíbenější dary pro děti letos patří hlavně interaktivní hračky, ale i elektronika. Potvrzuje to i mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová: „Největším favoritem jsou interaktivní panenky a zvířátka – poník, dinosaurus a pejsek. Velký zájem je i o dětské notebooky, kde jsou nainstalovány nejen hry, ale i výukové programy. Dále pro holčičky kuchyňky a pro kluky auta na dálkové ovládání.“ Kromě technických novinek se již tradičně hodně nakupují standardní dárky jako auta, vláčky a panenky.
Hitem těchto Vánoc jsou ale společenské hry, zvláště ty vědomostní. Na trh nedávno přišlo pokračování oblíbené hry Česko, zaměřené na otázky týkající se celé Evropy. Výrobci ale přicházejí s velkým množstvím her pro různé věkové kategorie i odlišný počet hráčů. „V tomto roce je proti standardu větší zájem o společenské hry, jejichž vývoji se výrobci věnovali více než v minulých letech, uvádí Boris Malý z řetězce Globus.
Elektronika Z elektroniky je letos největší zájem o LCD televize, které jsou díky nižším cenám dostupné pro stále více domácností. „Dále mají zákazníci zájem o navigace, mini DVD přehrávače, mobilní telefony, fotoaparáty a notebooky. Roste i prodej drobných elektrospotřebičů, zejména holicích strojků a depilátorů. Z vybavení pro domácnost jsou hitem pekárny na chleba,“ vyjmenovává Eva Karasová.
Vzhledem k přechodu z analogového vysílání na digitální je i letos velký zájem o DVB-T přijímače a digitální přijímače TV signálu všeobecně.
Drogerie Nákupy v oddělení drogerie jsou klasicky ve znamení poptávky po dárkových balíčcích, ve kterých bývá kombinace voňavek, krémů a kosmetiky. Podle Borise Malého jsou hitem tohoto roku balíčky obsahující jako dárek řasenku, nárůst poptávky je i po vánočních balíčcích obsahujících vůně, např. Kylie Minoque nebo David Backham.
Sylva Procházková z řetězce parfumerií Marionnaud označila za nejoblíbenější vánoční vůně značky Lancome, Armani, Diesel, Hugo Boss, Dior nebo Chanel.
Knihy Ve světě knih roste před Vánoci zájem o encyklopedie a nyní i tituly o umění, zejména dražší obrazové publikace. Každopádně nejvíce pozornosti vzbuzuje další kniha od Joanne K. Rowlingové, autorky Harryho Pottera, tentokrát s názvem Bajky barda Beedleho.
„V beletrii pro dospělé můžeme předpokládat úspěch Románu pro muže Michala Viewegha, nových Povídek Zdeňka Svěráka a zajímavý bude i dlouho očekávaný román Mluviti pravdu Josefa Formánka. Ze světové beletrie můžeme uvést šokující světový trhák J. T. Littella Laskavé bohyně,“ uvádí Zuzana Turňová z Paláce knih.
Knihkupectví Kanzelsberger ve své vánoční nabídce upozorňuje i na Novou velkou knihu etikety Ladislava Špačka a román Josefa Kopty Hlídač č. 47 z roku 1926, který se znovu vynořil v souvislosti s filmem.