Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Vánoční růst tržeb po roční pauze

Česko

Statistická čísla ještě nejsou k dispozici, ale průzkum ukazuje, že obchodníci v Česku byli letos před Vánoci úspěšnější než loni.

PRAHA Češi letos na předvánočních nákupech nešetřili a utráceli více peněz než loni. Mnozí obchodníci hlásí vyšší tržby než loni, kdy vánoční útraty nepříznivě ovlivnila hospodářská krize.

Vyplývá to z ankety společnosti GE Money Bank, která několik desítek obchodních společností oslovila v rámci soutěže Obchodník roku 2010.

Roman Frkous ze společnosti GE Money Bank včera sdělil, že většina respondentů z řad obchodníků si sice myslí, že ekonomická krize se stále promítá do peněženek zákazníků, přesto mají některé obchody letos až o polovinu větší předvánoční tržby než v loňském roce.

„V anketě pro obchodníky se potvrdilo, že jsou s letošním předvánočním prodejem spokojeni. Uvádějí, že zákazníky v současné době lákají převážně praktické dárky, učí se využívat akční nabídky a častěji volí značkové zboží,“ podotkl Frkous.

Z odpovědí obchodníků podle Frkouse vyplývá, že Češi mají každý rok zájem o stejné kategorie zboží, mění se pouze novinky. Klasickými vánočními dárky jsou hračky, oděvy, obuv, kosmetika, elektronika, vybavení do domácnosti, knihy, CD a vybavení na zimní sporty. Mezi letošní hity patřily například LCD televizory, robotické vysavače, značkové zboží či dárkové balíčky.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce, loni ale kvůli hospodářské krizi prosincové tržby maloobchodníků po několika růstových letech poprvé klesly meziročně o 1,9 procenta.

Letošní „utrácecí“ náladu potvrzují i další čísla z průzkumu GE Money. Češi podle něj letos plánují utratit v povánočních výprodejích průměrně 5293 korun, což je o 750 korun více než loni. V letošním roce se hned po skončení svátků na nákupy chystají téměř dvě třetiny Čechů, tedy stejně jako loni. Lidé chtějí nakoupit nejčastěji oblečení, boty a elektroniku.

Povánoční výprodeje už spustily prakticky všechny velké obchodní řetězce i internetové obchody. O desítky procent levněji lze nakupovat například v prodejnách Tesco, Ikea či Marks & Spencer či Mall.cz.

Obchodní domy s nábytkem Ikea zahájily výprodejovou akci, při které vybraný sortiment zlevnily o 50 procent, v neděli. „Od sedmi jsme otevřeli obchod pro členy našeho Family klubu, po desáté i pro ostatní,“ řekla mluvčí společnosti Ikea ČR Jindra Válová. Například před obchodním domem v Praze na Černém Mostě ráno na otevření čekalo zhruba sto lidí.

„Podle našich zkušeností z minulých let se povánoční výprodej setkává u zákazníků s velkým zájmem. Mnoho lidí dostalo pod stromeček peníze a počítá s tím, že jim nabídneme zajímavé ceny. Díky výprodejům tak po Vánocích nenastává radikální pokles objednávek, naopak následuje druhá velká vlna nákupů, která trvá po celý leden,“ popisuje oboustrannou výhodnost povánočních výprodejů obchodní ředitel Mall.cz Tomáš Jeřábek.

Čtěte Otázku dne na straně 19

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...