Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Vánoční tržby vzbuzují obavy

Česko

Vánoce se ponesou v duchu slev. Obchodníci budou muset zlevňovat ještě letos a nečekat až na leden

PRAHA Letošní vánoční útraty znamenají pro ekonomy daleko větší hádanku než v minulých letech. Odpoví totiž na otázku, jak je to ve skutečnosti s kupní silou obyvatel. Tedy zda a jakou měrou na peněženky Čechů dolehla ekonomická krize. Obavy z nižších vánočních tržeb jsou přitom patrné na všech stranách.

Názory na zhoršení kupní síly obyvatel v důsledku krize jsou ale nejednoznačné. Část ekonomů vzhlíží k letošním vánočním tržbám s obavami, jiní tvrdí, že nějaký zásadní propad útrat proti loňsku nepocítíme.

„O propadu tržeb bych v souvislosti s letošními Vánocemi opravdu nehovořil. Přesnější je spíše očekávat mírný pokles, nebo dokonce jen stagnaci,“ uvedl Petr Sklenář, analytik společnosti Atlantik finanční trhy. „Podle posledních průzkumů z letošního léta lidé netrpí kvůli krizi až tak velkým pesimismem,“ dodal.

Tento optimismus ale příliš nesdílejí samotní obchodníci. Sice neradi, ale přesto připouštějí, že letošní vánoční tržby pro ně nemusejí být tak štědré. „Jak hodně budou letos lidé na Vánoce utrácet, je v tuto chvíli věštění z křišťálové koule. Samozřejmě že propad tržeb proti minulému roku nelze kvůli krizi vyloučit. Na druhou stranu uděláme všechno pro to, aby pokles byl co možná nejnižší,“ uvedl Petr Vyhnálek, jednatel obchodní sítě Globus. „Každopádně na tom, že nejlepší vánoční tržby přinesly roky 2007 a 2008, se letos nic nezmění,“ dodal. „Letošní vánoční tržby jsou skutečně velkou neznámou. Zatím věříme tomu, že se nám podaří dosáhnout srovnatelných tržeb jako vloni,“ uvedl také Jan Vávra, mediální zástupce řetězce Interspar.

Masivní slevy již na Vánoce Na čem se ale všichni shodují, je skutečnost, že letošní Vánoce se ponesou ve znamení slev. Zatímco v minulých letech se lidé slev dočkali až po vánočních svátcích, letos po americkém vzoru budou hojné slevy již v rámci předvánočních nákupů. „Do Česka dorazí nová vlna vánočních slev, kterou lidé znají z USA již několik let. Vloni se objevila v Německu, letos na tento systém najedou i čeští obchodníci,“ uvedl Jan Samko, šéf marketingu internetového prodejce elektroniky Alza.cz.

Obchodníkům ani nic jiného nezbývá. Kvůli krizi jsou lidé daleko citlivější na ceny než dříve, a přibývá tak zákazníků, kteří nakupují zboží ve slevách. Proto bude v letošním roce platit jednoduchá rovnice, že vydělají jen ti obchodníci, kteří se budou snažit zákazníky přilákat na výhodné ceny. „Letos budeme cenově agresivnější než v minulých letech před Vánocemi,“ připustil Petr Vyhnálek. Co lze také v rámci letošních Vánoc očekávat, je dřívější start prodejních kampaní. Již v těchto dnech mohou zákazníci v některých obchodech narazit na zboží s vánoční tematikou.

Žně internetových obchodů Asi nejmenší obavy z předvánočních tržeb mají majitelé internetových obchodů. Právě ty přilákají více zákazníků než vloni. Důvod je prostý - nižší ceny proti kamenným obchodům.

„Očekáváme spíš nárůst než pokles proti loňsku. Zákazníci budou chtít šetřit, a tak budou vyhledávat levnější zboží,“ uvedl Petr Král, marketingový ředitel společnosti Internet Mall.cz.

***

Jak štědré budou letošní Vánoce

Základní charakteristiky a očekávání u letošních Vánoc

Kvůli krizi je rok 2009 zcela výjimečný. Většina predikcí má nulovou hodnotu, velkou neznámou zůstávají i vánoční tržby.

Obchodníci připouštějí, že letošní vánoční útraty proti loňsku poklesnou. Lidé daleko více slyší na slevy, a tak obchodníci budou muset spustit výraznější slevové akce již před vánočními svátky. V minulosti byly slevy až po Vánocích.

Kvůli nižším cenám budou lidé hojněji nakupovat na internetu.

Internetové obchody jsou v očekávání vánočních tržeb optimističtější než kamenné obchody.

Podle předběžných průzkumů budou letos lidé méně utrácet za dražší dárky. Spíše budou nakupovat více levnějších dárků.

I letos se budou lidé zadlužovat kvůli vánočním útratám. Kvůli krizi a opatrnějšímu přístupu bank i klientů nelze očekávat výrazný nárůst objemů půjček proti loňsku.

Někteří obchodníci spustí své předvánoční kampaně dříve než v minulém roce. Například již nyní probíhá prodej čokoládových vánočních figurek v obchodním řetězci Lidl a velkoobchodu Makro.

Autor: