Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ve škole se má učit i riskování

Česko

Evropská unie vydala seznam dovedností, které by měl zvládnout každý žák. Patří mezi ně nejen psaní či čtení s porozuměním, ale například i podnikání.

Klíčové kompetence. Taky jste ten termín slyšeli už nejmíň stokrát? Když mluví o vzdělávání odborníci, ale taky politici, prostě se bez něj neobejdou. O co vlastně jde? V zásadě o to, co by se měli dnešní žáci naučit. Kdo pamatuje osnovy, které přesně stanovily, kdy přesně se berou ve škole zlomky, kdy příčestí minulé a kdy Newtonův zákon, se podiví: copak to není jasné?

Učte děti podnikat Jenže doba se mění. Na jedné straně získávají školy pro výuku víc volnosti, na druhé je tu tendence stanovit globální, nebo alespoň evropské výstupní normy.

Evropský parlament vydal spolu s odborníky z 31 zemí doporučení, jakýsi referenční rámec, který sestává z osmi dovedností, jimiž je třeba žáky a studenty vybavit.

Zajímavé je, že v nich nenajdeme jen samozřejmosti, jako je komunikace v mateřském a cizím jazyku, matematické dovednosti a základní orientaci v přírodních vědách. Za stejně významné jsou dnes považovány i společenské a občanské kompetence nebo třeba smysl pro podnikání.

Evropský parlament zdůraznil, že podnikatelství je důležitá oblast, protože se týká schopnosti proměnit myšlenky v činy. V té souvislosti se mají děti ve školách učit nejen tvořivosti, plánování a řízení projektů, ale i riskování.

Jak se bude kontrolovat, kdo riskuje na jedničku a kdo v riskování zaostává? Ukazatele pro měření pokroku nebyly zatím jasně stanoveny. Není však pochyb, že na ně časem dojde - právě tak jako se našel způsob, kterak měřit nejen schopnost čtení, ale i jeho efektivitu, tedy porozumění čtenému textu a využívání toho, co jsem přečetl.

Díky mezinárodnímu testování PISA se už dneska například ví, že nejnižší podíl se špatnými výkony čtení má Finsko (5,7 %, dále Irsko (11 %), Nizozemsko (11,5 %) a Švédsko (13,3 %).

Na opačném konci žebříčku je s 21 procenty špatných čtenářů Řecko, ale také Slovensko (24,9 %), Itálie (23,9 %) Lucembursko (22,7 %) a Německo (22,3 %).

Česká republika se naposled umístila se svými 18,4 procenty žáků se špatnými výkony ve čtení těsně pod evropským průměrem (19,4 %).

Dokonce se ví, že hůř jsou na tom chlapci. Dívky v průměru už dosáhly kritérii stanovených pro rok 2010.

***

5 klíčových kompetencí

* gramotnost ve čtení, matematice a přírodních vědách

* jazykové dovednosti

* dovednosti v oblasti IT

* občanské dovednosti

* umění se učit

Autor: