Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Ve světě již otvírají šampaňské

Česko

Světoví obchodníci s luxusním zbožím začínají doplňovat sklady. Čtvrtletní výsledky naznačují, že po loňském propadu by mohl světový trh s luxusním zbožím vzrůst o 4 procenta.

PRAHA Objednávky firem na dodávky luxusních značek šampaňského či koňaku Hennessy rostly ve světě v letošním prvním čtvrtletí dvouciferným tempem.

To je podle americké konzultantské společnosti Bain & Co. signál, že propad poptávky po luxusním zboží je u konce.

Loňský rok byl pro prodejce luxusu vůbec nejhorším v historii. Celosvětový trh se propadl o 8 procent. Letos však podle poslední analýzy Bain & Co. zveřejněné koncem minulého týdne mohou očekávat nárůst prodejů o 4 procenta. Jejich souhrnné tržby by na konci roku měly dosáhnout 158 miliard eur. „Luxusní značky se opět dostávají do kurzu,“ uvádí studie.

Tuto předpověď potvrzují i čtvrtletní výsledky hlavních světových prodejců luxusního zboží. Vůbec největší z nich, francouzská společnost LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, oznámila, že její čtvrtletní prodeje vzrostly v meziročním srovnání o 13 procent na 4,472 miliardy eur. Analytici přitom předpovídali jen zhruba poloviční růst. LVMH zastřešuje luxusní značky vín (Dom Pérignon, Krug, Moët & Chandon), hodinek (Tag Heuer, Zenith), kabelek (Louis Vuitton) či parfémů (Christian Dior, Guerlain). Největší růst (33 procent) zaznamenal LVMH v prodeji hodinek. Prodej šampaňského a také koňaku Hennessy vzrostl v porovnání s loňským prvním čtvrtletím o 18 procent a prodej parfémů o 12 procent.

Ještě lepší nálada z čtvrtletních prodejních výsledků panuje u francouzského módního domu Hermes. Firma v prvních třech měsících ` letošního roku inkasovala 508 milionů eur, což představuje v porovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 19 procent. Největší nárůst (20 procent) zaznamenal Hermes ve Spojených státech ` a v Evropě (15 procent). Naopak trh v Japonsku byl jediným, na kterém prodeje Hermesu klesly, ` o 4,6 procenta.

Z rychlého nárůstu poptávky se těší i výrobce luxusních vozů Porsche. Poptávka po nejnovějším sportovním modelu výrazně předčila odhady. „Zaznamenáváme neuvěřitelně vysoký příliv objednávek prakticky ze všech světových trhů,“ řekl šéf firmy Michael Macht.

Ani neočekávaně dobré čtvrtletní výsledky ale nepřiměly šéfy firem obchodujících s luxusem předčasně slavit. „Musíme zachovat obezřetnost. Ekonomický vývoj zůstává i nadále velmi nejistý,“ řekl zástupce finančního ředitele Hermesu Lionel Martin-Guinard. Vedení ` Hermesu proto bez ohledu na

` čtvrtletní 19procentní růst prodejů odmítli přehodnotit celoroční výhled, který kalkuluje pouze s 5procentním růstem.

Prudký nárůst obchodního obratu v prvním čtvrtletí je důsledkem toho, že trh byl ve srovnatelném období v loňském roce u dna a také že obchodníci začali opět zaplňovat své sklady, říká Dennis Weber, analytik společnosti Evolution Securities. Podle analýzy Bain & Co. by měly růst sektory luxusních oděvů, hodinek a šperků čtyřprocentním tempem. Prodej módních doplňků, bot a výrobků z kůže by měl zaznamenat 5procentní nárůst. Nejdynamičtější růst poptávky lze očekávat v Číně (15 procent). Asijský trh by měl celkově vzrůst o 10 procent. Trh v Americe by měl narůst o 4 procenta a v Evropě o 3 procenta.

***

Zaznamenáváme neuvěřitelně vysoký příliv objednávek prakticky ze všech světových trhů.

Kazachstán Bezcelní nákupy se týkají pouze občanů zemí mimo EU. Turisté z členských zemí nemají na navrácení DPH nárok.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...