Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Ve veřejných zakázkách mizí miliardy

Česko

Téměř polovina všech veřejných zakázek v Česku není zadávána veřejně. Země se dostává pod tlak firem i mezinárodních institucí

Do poloviny května chceme předložit konkrétní návrhy na zprůhlednění systému veřejných zakázek, říká Daniel Weinhold, předseda expertní skupiny Platformy pro transparentní veřejné zakázky. Zvažuje i možnost zavedení agenta provokatéra.

* LN V souvislosti s veřejnými zakázkami v Česku se často skloňují termíny netransparentnost, korupce. Setkal jste se vy osobně s korupčními praktikami?

Nikdy jsem nebyl činný ve veřejné sféře, působím jako externí právník a advokát. Samozřejmě ve věcech klientských nemohu uvádět podrobnosti, jsem vázán mlčenlivostí. Obecně ale nemohu říci, že bych se nesetkal s tím, že naši klienti byli zapojeni ve věcech, kde nekalé praktiky hrály významnou roli, a my jsme jim pomáhali, aby se tomu bránili nebo aby tím nebyli dotčeni. Konkrétní ale být nemohu.

* LN Jenže to říkají všichni. Buď že se s korupcí nesetkali vůbec, anebo že nemohou být konkrétní. Přesto různé analýzy, naposledy ta vydaná ministerstvem zahraničí Spojených států, hovoří o tom, že korupce zejména ve veřejných zakázkách problémem je...

Důvodů, proč někteří odpovědí negativně na otázku, zdali se setkali s korupčními praktikami, a naopak souhlasí s tím, že v Česku korupce existuje, může být několik. Třeba v zájmu dosažení určité zakázky podlehli určitým tlakům anebo nenašli odvahu podat trestní oznámení anebo jednoduše nedisponují dostatečnými důkazy.

* LN Předsedáte expertní skupině, která usiluje o zprůhlednění veřejných zakázek. Čeho konkrétně chcete dosáhnout?

Naším cílem je zvýšení transparentnosti i efektivnosti veřejných zakázek, tedy snížit administrativu a délku zadávání veřejných zakázek. Nejedná se tedy výhradně o návrhy řešení, jak snížit či odstranit korupci. Ještě před volbami, tedy do poloviny května, chceme předložit návrh opatření, na kterých se budou moci shodnout politici, veřejnoprávní instituce i zástupci podnikatelské sféry.

* LN Můžete uvažovaná opatření konkretizovat?

Chceme například zajistit, aby byla větší míra informovanosti o veřejných zakázkách a omezil se tak prostor k manipulacím.

* LN Co je podle vás v současnosti největším problémem při zadávání veřejných zakázek?

Zadavatelé často zadávají veřejnou zakázku bez toho, aby dokázali správně popsat, co vlastně zadávají. Výsledek bývá často takový, že účastníci ve výběrovém řízení se rozdělí na dvě skupiny – ty, kteří se podívají na zadání a dospějí k závěru, že o zakázku nejsou schopni se ucházet. A pak jsou tu ti, kteří se rozhodnou něco nabídnout s tím, že již dopředu kalkulují s tím, že nakonec bude všechno jinak a že se dohodnou se zadavatelem na něčem jiném. Následně dochází k tomu, že plnění zakázky není dostatečně kontrolováno a dochází k navyšování nákladů zadavatele.

* LN A není to někdy záměr, nastavit částečně nesrozumitelné podmínky a znesnadnit tak kontrolu plnění veřejné zakázky?

Může se jednat buď o neschopnost, nebo o záměr, aby na zakázku dosáhl určitý subjekt, který se nebojí nabídnout konkrétní cenu za něco, co není přesně definováno. Ví totiž, že na tom nakonec stejně vydělá.

* LN V Česku se ročně vypisují veřejné zakázky v souhrnné hodnotě přesahující 600 miliard korun. Kolik peněz „zmizí“ v důsledku neprůhlednosti výběrových řízení?

To kdyby někdo uměl změřit... Přesto ale můžeme alespoň částečně doložit míru neprůhlednosti veřejných zakázek. Pouze 54 procent všech veřejných zakázek je zadáváno přes informační systém veřejné správy, a tudíž řádně zveřejňováno. Obrovské množství veřejných zakázek není zveřejňováno. A právě to, kdy se o veřejné zakázce neví, vyvolává pochybnosti.

* LN Transparency International uvádí, že vlivem problematických veřejných zakázek přichází stát o miliardy korun ročně. Souhlasíte?

Už jenom výše zmíněné procento nezveřejněných zakázek naznačuje, že i mírné zlepšení by přineslo výrazné úspory. Čím vyšší je povědomí o veřejné zakázce, tím více dodavatelů se o ni může ucházet a zvyšuje se tak pravděpodobnost, že zadavatel získá příznivější cenu a dosáhne úspor. A nejedná se přitom pouze o finance, ale také o lepší kvalitu plnění.

* LN Ve vaší expertní skupině jsou zastoupeni i představitelé hlavních politických stran. Většinou se ale jedná alespoň z pohledu jejich pořadí na předvolebních kandidátkách o „druhořadé“ politiky, kteří nemají příliš šancí na zisk poslaneckého mandátu...

Nejedná se o druhořadé politiky. Mnohdy to jsou právníci nebo lidé, kteří jsou do problematiky zasvěceni. Na počátku probíhaly dokonce úvahy tím směrem, že politické strany budou naši činnost podporovat, ale nebudou se účastnit činnosti expertní skupiny. Později ale bylo domluveno, že politické strany vyšlou své zástupce. Jedná se o lidi, kteří se mohou práci plně věnovat a nemusí se například honit po předvolebních akcích.

* LN Výsledek parlamentních voleb by měl být znám již koncem května. Jaký volební výsledek by byl z pohledu prosazení průhledných veřejných zakázek optimální? Velká koalice přece spíše svádí k pochybnostem...

Nechci se pouštět do predikcí, jaký konkrétní volební výsledek by byl nejlepší pro úspěch naší činnosti. Chceme, aby se pokud možno všechny politické strany přihlásily k návrhům, se kterými chceme v polovině května předstoupit. A chci zdůraznit, že nehodláme představit pouze obecné teze, ale konkrétní návrhy.

* LN Hovoříte o konkrétních návrzích. Jaké bude například doporučení expertní skupiny ohledně toho, zdali o veřejné zakázky mohou usilovat firmy s akciemi na doručitele, tedy u nichž není jasná vlastnická struktura?

Při našich debatách zaznělo, že tato problematika není nejdůležitější. Téma anonymizovaných akcií se v poslední době trochu politizovalo. Většina členů expertní skupiny vítá snahy udělat něco v tomto směru, zároveň to ale nevnímá jako dostatečné opatření. Kroků, které by měly zúžit prostor pro to, aby veřejnou zakázku získal například subjekt zainteresovaný i se stranou dodavatele, musí být více.

* LN Můžete některé z těchto kroků specifikovat?

Počkejme si na závěrečnou zprávu. Zvažujeme totiž mnoho různých nápadů, co provést. Na druhou stranu diskutujeme to, co je realizovatelné, vymahatelné, co nenaráží třeba na evropské směrnice. Významné jsou například návrhy na větší transparentnost hlavních dodavatelů a jejich vztahů se subdodavateli, zejména ve stavebních zakázkách.

* LN Dovedete si představit, že jedním z doporučení vaší skupiny bude také zavedení tzv. agenta provokatéra, tedy někoho, kdo by ve veřejných výběrových řízeních nabízel úplatky se záměrem odhalit korupční praktiky?

Toto téma zatím nezaznělo. Mohu tento váš podnět ale navrhnout. V potaz bereme i návrhy veřejnosti. Institut agent provokatéra je obecně citlivé téma. Již nyní probíhá iniciativa, která tuto záležitost adresuje na obecné úrovni. Kdyby byla přijata nějaká obecná úprava, pravděpodobně by byla aplikována i na zadávání veřejných zakázek. Osobně jsem k tomu ale skeptický. Jedná se o nebezpečný nástroj, který může být zneužitý.

* LNA co třeba zavést „černou listinu“, která by obsahovala jména těch, kteří se dopustili korupčních praktik a kteří by byli z veřejných zakázek doživotně diskvalifikováni?

Určitý institut tzv. „black listu“ již existuje od 1. ledna 2010. Naše skupina ale zvažuje rozšíření použití black listu. Ti, co jsou vystaveni pokušení nechovat se v souladu s pravidly, by měli čelit obavě, že vyloučeni mohou být nejen z jedné konkrétní zakázky.

* LN Vznik Platforem pro transparentní veřejné zakázky byl iniciován Americkou obchodní komorou. Problematiku veřejných zakázek v Česku zmínila i nedávná zpráva amerického ministerstva zahraničí. Nesnaží se Američané vytvořit co možná nejlepší výchozí podmínky pro účast společnosti Westinghouse v zakázce na dostavbu jaderné elektrárny Temelín?

Původní iniciativa přišla z americkočeské obchodní komory. Ta ale sdružuje mnoho členů, zdaleka ne jen amerických. Americko-česká obchodní komora měla i konkrétní zkušenost při prosazování jiných velice prospěšných legislativních změn v minulosti, např. v oblasti délky zápisu do obchodního rejstříku. Spojovat současnou iniciativu výhradně s Američany by bylo chybné.

* LN Takže souvislost s Temelínem a zájmy Westinghouse neexistuje?

Jedinou časovou souvislostí jsou blížící se volby. V předvolební kampani je prostor formulovat určité cíle a umožnit politickým stranám, aby se k nim přihlásily.

***

Více než polovina veřejných zakázek v Česku není zveřejňována. A právě to, když se o veřejné zakázce neví, vyvolává pochybnosti.

Nemohu říci, že bych se nesetkal s tím, že naši klienti byli zapojeni ve věcech, kde nekalé praktiky hrály významnou roli, a my jsme jim pomáhali bránit se.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!