Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Večer na Óčku masovější

Česko

S rozšiřováním svého signálu hudební Óčko mění program. Večer se chce otevřít starším divákům a mladším nabídnout alternativu večerních zpráv.

PRAHA V pondělí 26. ledna se ve vysílání hudební televize Óčko projeví největší změna programového schématu za poslední tři roky.

Dotkne se hlavně večerních tematických magazínů, dosud uváděných ve všední dny mezi 22. a 23. hodinou. Hodinové relace specializované na rock (pondělí), hip hop (úterý), metal (středa) a taneční hudbu (čtvrtek) se v tytéž dny přesouvají do dřívějšího času, mezi sedmou a osmou večerní.

„Dáváme jim vysílací čas výhodnější pro skupinu, která je sleduje, což jsou mladí lidé ve věku do pětadvaceti let,“ vysvětluje svou snahu programová ředitelka Óčka Silvie Pecková. Upravit dosavadní sled pořadů ji přiměl pohled na aktuální statistiky diváckého zájmu. Ty ukazují, že z 2,5 milionu domácností, jež mohou Óčko přijímat, jich stanici sleduje nejvíc večer. Zájem přitom narůstá postupně už od rána, špičky dosahuje mezi devátou a desátou večerní. Pak ovšem strmě klesá, tak jako ostatním televizím.

Udržet starší diváky déle Vedení Óčka má za to, že je to právě úžeji zaměřenými magazíny po 22. hodině. „Bude dobré prodloužit možnost sledování oné velké skupině lidí, která se na nás od osmi večer dívá a v deset kvůli žánrovému pořadu odejde,“ míní Pecková. Televize tak vyjde vstříc oběma cílovým skupinám, na něž se zaměřuje. Mladí od 15 do 24 let, kteří Óčko pouštějí nejvíce po poledni (mnozí po návratu ze škol) a chodí dříve spát, dostanou žánrové magazíny dříve než dosud, v době zpráv. „Vždy jsme měli alternativu pro mladé, ale i starší diváky, kteří se nechtějí dívat na večerní zpravodajské relace, jež jdou dnes na různých stanicích kontinuálně od 18.55, kdy začíná Prima, až do 20.20, když počítáme novou televizi Barrandov,“ podotýká generální ředitel Óčka Jiří Balvín.

Starší diváci od 25 do 34 let naopak k Óčku sedají až večer, údajně čím dál dříve. „Divák se nám mění. Máme dva prime timy, první po dvanácté, druhý začínal až ve 20.15, teď se ale posunul na 19.45, tam křivka začíná stoupat. Diváci začínají odcházet z velkých plnoformátových televizí a přecházejí k nám,“ tvrdí Balvín. Starší má teď co nejdéle udržet to, že i po desáté bude místo nynějších magazínů pokračovat proud klipů (v pondělí a ve středu s hudbou 90. let). Pecková věří, že když ve „velké“ televizi skončí film, divák bude mít důvod přepnout na Óčko a onu zhruba hodinu, než jde spát, věnovat poslechu hudby, i třeba kulisovému.

Zároveň se na pozdější čas posouvají nemoderované klipové speciály, vázané v týž den na daný tematický magazín. Místo od 23 hodin půjdou až od 23.30. Před 22. hodinou je Óčko dát nemůže kvůli možným mravně závadným scénám. A posunem na pozdější dobu chce uspokojit i řadu těch, kteří je sledují v barech a klubech.

Hitparáda živě spolu s rádiem Mění se také tvář koprodukční hitparády T-Music Chart, kterou Óčko připravuje s operátorem T-Mobile. Blanka Huňátová po šesti letech přenechává místo Marcele Skřivánkové. „S televizí pro tuto cílovou skupinu je třeba držet krok, omlazovat,“ říká Pecková. Dvouhodinová hitparáda se zároveň přesouvá z pátečního večera na čtvrteční, aby mohla být v témž čase zároveň vysílána na Evropě 2 živě. Dosud tam šla ze záznamu. Rádiovou verzi bude nadále moderovat Libor Bouček. Blanka Huňátová bude dramaturgyní nového čtrnáctideníku Best of, vysílaného v sobotu od 16 do 18 hod. Nabídne klipy vždy na jedno téma, třeba písně filmové, blondýnek či chlapeckých kapel. Óčko také vyprodukovalo své první hudební video. Šlo o spolupráci v rámci mediální skupiny MAFRA, jejíž je Óčko součástí, stejně jako LN či deník MF DNES. Ten informoval o katastrofální situaci v léčebnách dlouhodobě nemocných a v hospicech. Díky iniciativě šéfdramaturga René Hniličky pak Michal Hrůza napsal charitativní skladbu Ty jsi jako já. Zpívají ji Óčko AllStars.

Změnami se Óčko mimo jiné připravuje na nástup konkurenta, české mutace MTV. Tu chce letos na jaře spustit vlastník televize Nova. „Lhala bych, kdybych řekla, že jsme to připravovali úplně nezávisle na tom. Na druhou stranu, schéma měníme především proto, že se nám v poslední době změnil divák, jeho zvyky a priority. Tomu se snažíme přizpůsobit, ne konkurenci,“ říká šéfka programu Pecková.

Óčko by se na konci roku mělo po zemi dostat k 70 % diváků, a to na základě digitální licence, o niž chce požádat. „Žádost podáme asi během února,“ řekl Jiří Balvín.

***

Měsíční zásah* Původně kabelovou a satelitní stanici Óčko dnes může polovina Čechů přijímat i z pozemních vysílačů. Přelom v tomto ohledu znamenal rok 2007, v jehož průběhu se počet diváků téměř zdvojnásobil. prosinec 2008 1,27 milionu prosinec 2007 996 tisíc prosinec 2006 573 tisíc prosinec 2005 478 tisíc *Počet lidí, kteří aspoň jednou zhlédli danou stanici po dobu nejméně tří minut. Pramen ATO-Mediaresearch

Autor: