Pátek 24. května 2024, svátek má Jana

Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Vědci odhalili tajemství částic z vesmíru

Česko

PRAHA Mezinárodní tým astronomů s českou účastí odhalil původ kosmického záření s vysokou energií: přichází k nám z obřích černých děr. Výsledky dvouletého výzkumu Augerovy observatoře v Argentině včera zveřejnil prestižní časopis Science.

Původ extrémních částic, které přilétají na Zemi téměř rychlostí světla, byl dosud záhadou. Nyní se vědcům podařilo vystopovat, odkud pocházejí. Zachycovali je pomocí soustavy téměř 1600 sudů s destilovanou vodou rozmístěných na ploše 3000 km2 v argentinské pampě. Další údaje získávali pomocí 24 speciálních dalekohledů, na jejichž konstrukci se podílela laboratoř optiky z Olomouce. „Zjistili jsme, že částice nepřilétají náhodně ze všech směrů, ale jen z určitých míst na obloze,“ uvedl Michael Prouza z Fyzikálního ústavu AV ČR, který se na projektu podílí. Ve stejných místech se přitom nacházejí galaxie s obřími černými děrami ve svém středu. „S největší pravděpodobností jsou zdrojem extrémních částic právě tyto objekty,“ říká Prouza.

Mechanismus, kterým díra dokáže částice „nakopnout“ ale zatím odborníci neznají. Doufají, že jim ho pomohou objasnit další roky pozorování a stavba druhé observatoře na severní polokouli, v americkém Coloradu.

Nyní se čeští experti navzdory úspěchu potýkají s finanční tísní. Pětiletý grant ministerstva školství vloni skončil a nový nedostali. „V tuto chvíli netuším, jak budeme situaci řešit. Nyní nemáme v ruce ani 800 tisíc korun na letošní členský příspěvek,“ podotýká astrofyzik Jiří Grygar.