Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vědci probádají asfalt i beton

Česko

Nové centrum za stamiliony možná změní podobu autoškoly, ale také podobu povrchů silnic

BRNO Je normální, když se nové silnice za pár let rozpadají? Co dělat s betonovými dálnicemi, které nutně potřebují opravu? A jak lépe učit nové řidiče? V Brně vznikají za téměř půl miliardy korun laboratoře, které mají mimo jiné řešit příčiny a dopady dopravních nehod. Jen loni při nich v ČR zemřela celá jedna vesnice: na 750 lidí.

V novém centru chtějí vědci nehody detailně zkoumat, aby mohli lépe vysvětlit jejich vznik a průběh. „Snížit by se pak měl i počet nehod i zdravotní následky,“ popsal Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu (CDV), které je garantem projektu.

Dopravou se v Brně zabývá více týmů. Například na Stavební fakultě Vysokého učení technického hledá tým Jana Kudrny nejvhodnější způsob, jak zamíchat gumu z recyklovaných pneumatik do směsí na povrch silnic, aby zlepšila jejich vlastnosti i odolnost proti vlivu počasí či přilnavost k pneumatikám.

Nové pracoviště CDV Plus má pomoci koordinovat například využívání betonu i nových hmot při stavbě silnic. „A to včetně recyklovaných materiálů,“ přiblížil Jiří Jedlička, který má ve společnosti na starosti životní prostředí. Spolu s emisemi a imisemi zplodin nové laboratoře dokážou analyzovat také hlučnost jednotlivých typů vozovek, budou mít k dispozici jednu laboratoř „výjezdní“.

Odborníci chtějí v novém středisku také více než nyní rozebírat příčiny dopravních nehod. Podobnou databázi vytvářejí již od 70. let minulého století experti v Německu. „Na silnicích tehdy umíralo více než 20 tisíc lidí ročně,“ sdělil Andre Seck z německého výzkumného ústavu BASt. Čeští výzkumníci využijí stejné metody jako jejich zahraniční kolegové a vznikne tak ojedinělá možnost porovnat, nakolik hraje roli například vyšší věk aut na tuzemských silnicích.

CDV Plus vyroste u nynějšího sídla dopravního centra v Líšeňské ulici, stavba začne asi v půli roku. Do nové budovy se postupně sestěhují i další brněnské součásti instituce a pobočka z Tišnova. Zprovoznění laboratoří výzkumníci odhadují na začátek roku 2014. Uplatnění v nich najdou kromě čistě dopravních a technických profesí i psychologové, kteří by mohli přijít s lepšími metodami výuky autoškoly. Mimo to nové sídlo poslouží jako zázemí pro výuku doktorandských studentů z VUT a dalších univerzit.

Policejní prezident Petr Lessy připomněl, že s odborníky z CDV spolupracují již nyní. Vědci tak letos vyjížděli k celkem 25 nehodám, včetně jedné srážky tramvaje s cyklistou. Mohou tak získávat poznatky přímo z terénu.

V brněnském sídle instituce, jejímž zřizovatelem je ministerstvo dopravy, se odborníci věnují i civilnímu letectví, železnicím či cyklistice.

***

Cíle nového dopravního centra * Stavět bezpečné silnice a hledat vhodný způsob řešení nehodových míst * Podrobně analyzovat dopravní nehody, a to nejen z hlediska povrchu vozovky, povětrnostních podmínek či stavu vozidla, ale i prostřednictvím pohovorů s účastníky nehody či studiem jejich poranění * Vyvíjet nové metody výcviku řidičů, včetně zapojení moderních technologií a simulátorů

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!