Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác

Vědci se naučili testovat BSE u živého skotu

Česko

WASHINGTON Kanadští výzkumníci oznámili, že se jim podařilo nalézt způsob, jak zjistit u živého skotu takzvanou nemoc šílených krav. Dosud laboratoře potřebovaly část mozkové tkáně, nyní by jim měl stačit jen vzorek moči. Informovala o tom agentura Reuters.

Vědci v moči nakažených zvířat objevili určitý vzorec bílkovin. Ten by se mohl stát základem pro rozeznání takzvané bovinní spongiformní encefalopatie, která je známá spíše pod zkratkou BSE.

Doposud lékaři potřebovali vzorek mozkové tkáně, aby našli priony, což jsou vysoce infekční bílkovinné molekuly, které jsou za tuto chorobu zodpovědné. K dosažení výsledku u dosavadní metody je zapotřebí několik dní. Postup také nemůže být proveden na živých zvířatech ani lidech.

„Doufáme, že znalosti, které jsme získali během tohoto výzkumu, nakonec povedou k testům živého skotu,“ řekl David Knox, který je jedním z vědců Veřejné zdravotnické agentury kanadské Národní mikrobiologické laboratoře ve Winnipegu. „Mělo by být možné vyvinout také podobné testy pro jiné živočišné druhy, včetně lidí s Creutzfeldt-Jakobovou nemocí. Močové testy na tuto chorobu by lékařům mohly pomoci zúžit možné diagnózy pro lidi s demencí.“

Podle odborného žurnálu Proteome Science vědci porovnali čtyři vzorky skotu nakaženého BSE se čtyřmi vzorky zdravého dobytka. Vzorce bílkovinných změn byly stoprocentně přesné při určení nemocných zvířat.

Stefanie Czubová z Kanadské agentury pro kontrolu potravin se domnívá, že by objev mohl zjednodušit a zlevnit testovací proces.

Obětí zatím málo probádané nákazy se v Británii stalo již přes 100 tisíc zvířat. Infikovaný dobytek se nejdříve chová agresivně, později ztrácí orientaci a upadá do bezvládného stavu. Creutzfeldt-Jakobova nemoc, která postihuje lidi, si již také vyžádala desítky životů. Podle některých expertů by jejím původcem mohla být BSE. Jasné důkazy ale zatím neexistují.

V České republice bylo v minulých letech zjištěno 28 nakažených kusů dobytka, letos chorobu veterináři zatím neodhalili u žádného zvířete. Náklady na vyšetření skotu dosáhly v Česku 1,2 miliardy korun.