Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Vedro sníží rychlost na dálnicích

Česko

V místech, kde vedro může poškodit dálnice, se možná omezí rychlost * Připravuje se mapa nebezpečných částí

PRAHA Jedinou nadějí pro milovníky svižné jízdy na dálnici je očekávané nedělní ochlazení. Pokud se však teploty nesníží, budou se muset řidiči připravit na to, že na hlavních dálničních tazích budou více brzdit než šlapat na plyn.

„V pondělí se chystáme ministerstvo dopravy požádat o povolení preventivního omezení rychlosti na exponovaných úsecích dálniční sítě,“ řekla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. To v současné chvíli vytypovává problematické úseky, kde může hrozit podobné vzedmutí vozovky jako na dálnici D5 na Tachovsku. „Rozhodneme se teprve po předložení seznamu potenciálně nebezpečných míst. Jsme však schopni jednat velmi rychle,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. O kolik by se ze 130kilometrové rychlosti limit snížil, zatím není jasné. V tuto chvíli je jisté jen to, že se maximální rychlost nesníží plošně, ale jen na určitých úsecích.

„Jedná se zejména o místa, kde se spojuje beton s živicí. Nejnamáhanější spoje se nalézají ve stoupáních, na která po většinu dne svítí sluníčko,“ řekla Vápeníková. Na více než tisícovce kilometrů tuzemské dálniční sítě se sice tyto dva materiály spojují na stovkách míst, ale ve stoupání a na přímém slunci je jich mnohem méně.

„Přesné číslo v tuto chvíli neznáme. Vše se rozhodne v pondělí. Pokud se do té doby ochladí, o omezení rychlosti nebudeme žádat,“ řekla Vápeníková. Mezitím bude 17 středisek správy a údržby dálnic i nadále dvakrát denně monitorovat svěřené úseky. Některá z nich již ředitelství nahlásila první nebezpečná místa.

Například dálniční oddělení v Poříčanech na autostrádě D11 upozornila na krizové místo na 14. kilometru u Mochova na Nymbursku. „Je tam drobná nerovnost, která se však vyskytuje i při normálních teplotách. Pro jistotu jsme to místo označili značkou pozor, nerovnost,“ řekl Miloslav Černý z SSÚD Poříčany.

Podle Černého je však teoretických míst, kde by se mohla silnice vzedmout, daleko více. „Jen v našem padesátikilometrovém úseku jde o desítky míst. Prakticky všude, kde se pevnější beton stýká s měkčí živicí. Tato místa proto dvakrát denně kontrolujeme,“ vysvětlil Černý.

V místech, kde by se silnice vzedmula, by silničáři okamžitě snížili rychlost. „V zásobě máme připravené cedule snižující rychlost na 80 km/h. Po konzultaci s nadřízenými můžeme snížit rychlost i na šedesátku. V nejhorším případě pak silnici v kritických místech zcela uzavřeme,“ dodal silničář. Krizová místa už mají vytypována také zaměstnanci dálničního oddělení v Rozvadově na dálnici D5. „Rizikových míst máme několik, ta jsou snad všude, kde je přechod betonu a živice. Přesný počet ale nyní nevím, vše jsme poslali už dál,“ říká šéf rozvadovských silničářů Miroslav Mužík.

Kromě části Pražského okruhu a dálnice D5 zatím nadprůměrně horké počasí žádnou dálnici nepoškodilo. Podle Vápeníkové si tak současná situace nevyžádá celoplošné zásahy. „Dosud používaná levnější varianta řešení spojů vydržela 13 let na D5, 25 let na D11 a 40 let na D1,“ vysvětlila Vápeníková.

***

HORKO ZATÍM PONIČILO DVĚ KOMUNIKACE

Pondělí: na 122. kilometru ve směru na Prahu se vzedmula část dálnice D5. Úsek bude uzavřen do konce prázdnin. Úterý: vzedmula se část Pražského okruhu ve směru z Ruzyně na Slivenec. Úsek je již v provozu.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...