Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav

Velká fyzikální loupež s tureckou stopou

Česko

Pomoc! Stal jsem se obětí spiknutí plagiátorů, ozval se na svém blogu Philip Gibbs, když zjistil, že na známém odborném serveru arXiv.org je zveřejněna práce, která doslovně cituje část Gibbsova deset let starého článku.

Ale Gibbs nebyl zdaleka sám. Ze serveru bylo ve stejné době staženo 65 odborných prací od 14 autorů - všichni z tureckých vysokých škol. Obětí podvodu se stala i řada časopisů, ve kterých články před publikací prověřují nezávislí odborníci. Mimo jiné Czechoslovak Journal of Physics, který vydává Fyzikální ústav AV ČR.

Práce takto slepené z odborných článků měly autorům zajistit vědeckou obdobu proslulosti. Seznam publikací v odborných časopisech se totiž stává samozřejmou součástí profesního životopisu každého badatele. Důležité je to především pro začínající vědce, kteří si hledají místo v akademickém světě. Proto také většinu podvodníků tvořili studenti. Jejich „fígl“ vyšel najevo při činnosti, kterou studenti obecně nenávidí nejvíce: při zkoušení.

Profesor Özgür Sarioglu si při státních doktorských zkouškách všiml, že studenti Mustafa Salfi a Oktay Aydogdu ze Středovýchodní technické univerzity v Ankaře mají v životopise uvedenou řadu prací o gravitační fyzice, ale jejich znalosti tomu zdaleka neodpovídají. „Neznali základní věci, jako je newtonovská fyzika,“ řekl Sarioglu časopisu Nature. A neovládali dobře angličtinu, byť v ní publikovali.

Jedna z Aydogdových kolegyň pojala dostatečně silné podezření a zahájila pátrání na vědeckých serverech. Podařilo se jí brzy objevit články, ze kterých studenti doslova „vysekávali“ a „lepili“ své práce. Během následujících měsíců odhalilo asi dvě desítky případů.

Turečtí pedagogové se pak obrátili na zakladatele arXivu Paula Ginsparga z Cornellovy univerzity, který zahájil druhé kolo pátrání. Jeho výsledkem je zatím stažení více než 60 prací, na kterých se podíleli studenti i několik profesorů, z celkem čtyř tureckých univerzit.

Viníkům se podařilo unikat, protože, jak řekl Ginsparg, „zvolili si optimální postup“. Publikovali práce z málo známého pole (Mollerova verze obecné relativity) v časopisech s malým tzv. impakt faktorem (tj. málo sledovaných).

„Pracovali v izolaci, neuměli anglicky, tak se rozhodli opisovat,“ snaží se chápat pohnutky podvodníků Sarioglu. Pochopení má i Ginsparg, ale přesto podle něj plagiátoři „překročili všechny meze“. Proto se rozhodl případ zveřejnit, byť tak arXiv jindy nepostupuje. Po mírnosti volá i „okradený“ Philip Gibbs, kterého celý případ „spíše pobavil“. Ale jak sám přiznává, je to proto, že „se fyzikou neživím“.

Podrobnější informace o plagiátorské aféře si můžete přečíst na www.eurekajournalwatch.org.