Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Velmi podmanivé svezení

Česko

BMW X3 je v segmentu kompaktních SUV nejen nejdražší, ale také nejsportovnější. Platí to i pro základní naftovou verzi 2,0d.

Když se to vezme kolem a kolem, je život BMW X3, které se představilo v roce 2003, ve srovnání s jinými vozy segmentu SUV velmi snadný. Je to totiž jediné auto dané velikosti, které může nést přízvisko prémiové. Teprve letos se objeví skutečná konkurence v podobě Mercedesu GLK, následovaná připravovaným Audi Q5 a Volvem XC60.

Přesuňme se ale za volant BMW X3. Dobrou zprávou je, že potěšení z řízení je schopen nabídnout i základní dvoulitrový turbodiesel kombinovaný se samočinnou převodovkou. Na druhou stranu jeho výkon 177 koní je takový, že překonává nejsilnější dodávaný naftový motor podobně velkých konkurentů.

Stačí základní diesel?

Dvoulitrový turbodiesel s nejnovější generací vstřikování CommonRail je sice v některých režimech hlučnější, nicméně svojí silou překvapuje. Jeho spojení se samočinnou převodovkou je jednoznačně povedené, protože „automat“ nechá zapomenout na strmější nárůst výkonu. Šest rychlostních stupňů navíc umožňuje účinně využít potenciál motoru, a to jak z hlediska dynamiky, tak úspornosti.

BMW navíc i do modelu X3 implantovalo balíček svých „úsporných“ prvků. Zajímavostí je například systém, který vypíná alternátor v případě, že je motor v tahu. V ten okamžik je elektrická síť napájena pouze z akumulátoru. K jeho dobíjení dojde při zpomalování nebo brzdění. Tímto řešením je de facto napájení elektrické sítě vozu „zdarma“. Výsledkem je nejen živější projev při akceleraci, ale také nižší spotřeba. X3 na konci testu bilancovala s 8,9 l/100, a to je vzhledem ke kombinaci „automat“, pohon všech kol a svádění k dynamické jízdě solidní hodnota. Aktivní pohon 4x4 Jakmile se s tímto BMW vybaveným příplatkovým sportovním podvozkem rozjedete, budete si připadat jako v běžném osobním autě. Jen s tím rozdílem, že sedíte poněkud výš.

Auto je sice tvrdší, ale ochotně reaguje na povely plynového pedálu a při jízdě v zatáčkách působí naprosto klidně. To je dáno nejen tím, že podvozek je dimenzován na přenášení mnohem větších výkonů, ale také jeho konstrukcí. Má totiž nezávisle zavěšená kola a původ v nízkém BMW řady 3. Navíc je integrován do velmi tuhé karoserie a doplněn stálým pohonem všech kol s elektronickou distribucí síly. Stejně jako u většiny BMW, i v tomto případě automobilka dbala na optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy, které je téměř v poměru 1:1.

Reakce tohoto vozu jsou při srovnání s jinými auty daného segmentu doslova bleskové. Řízení je přesné, a lze dokonce hovořit o solidní zpětné vazbě. Není samozřejmě tak bezprostřední jako v případě klasických modelů značky, nicméně v rámci své kategorie dokáže nabídnout velkou dávku potěšení.

Na radosti z jízdy se podílí také zmiňovaný pohon všech kol. Na základě dané jízdní situace totiž dokáže přesně rozdělovat sílu motoru mezi kola. Systém pracuje samočinně a na rozdíl od jednodušších konstrukcí, připojujících zadní kola v případě prokluzu těch předních, je spojka sepnuta trvale. Největší předností celého systému je rychlost reakcí a jeho spolupráce se stabilizačním systémem vozu. Auto mění poměr rozdělení síly takřka v každém okamžiku jízdy v zatáčce, a to odzadu dopředu. Výsledkem je, že nájezd do zatáčky je snazší a citlivější, zatímco výjezdy jsou účinnější, rychlejší a stabilnější.

Když třeba na uježděném sněhu vypnete stabilizační systém, navolíte manuální režim řazení a zatáčku projedete na hranici adheze, nádherně se projeví funkce celého systému. V těchto extrémních podmínkách je cítit, jak elektronika podvozku neustále v drobných nuancích mění rozdělení výkonu tak, aby se auto chovalo co možná neutrálně. Je zvláštní, jak vás na kluzkém podvozku začne jízda náramně bavit, současně si uvědomíte, že přestože naftový dvoulitr je moderní, silný a rychlejší, než bývá obvyklé, tak pro X3 je asi vhodnější některý ze šestiválců - to je daň za vynikající podvozek.

Pohodlný uvnitř Dominantou BMW X3 jsou jízdní vlastnosti a jízdní projev, který není v podobné kombinaci schopno nabídnout žádné jiné SUV. Jak je na tom tento vůz z pohledu praktického používání?

Vjeho interiéru z hlediska prostoru strádat nebudete, nicméně například Nissan X-Trail nebo Honda CR-V jsou prostornější a možná díky většímu množství odkládacích schránek také praktičtější. X3 je v tomto směru trochu skoupější, ale to vše bohatě vynahradí svými jízdními schopnostmi a nejmodernějšími technologiemi. Předností je také poměrně vysoká cena na trhu ojetin, což platí hlavně pro testovanou verzi s dvoulitrovým turbodieselem a samočinnou převodovkou.

BMW X3 2,0d

Koncepce: pětidveřové pětimístné SUV s motorem umístěným vpředu podélně a pohonem 4x4, rozměry 4569 x 1853 x 1674 mm, rozvor 2795 mm, světlá výška 200 mm, pohotovostní hmotnost 1825 kg, zavazadlový prostor 480 l

Motor čtyřválcový turbodiesel,

1995 cm3

Výkon 130 kW (177 kW)/4000 min-1

Točivý moment 350 N.m

při 1750-3000 min-1

Převodovka 6A

Zrychlení 0-100 km/h 9,2 s

Nejvyšší rychlost 205 km/h

Komb. spotřeba 6,7 l/100 km

Cena 1 152 000 Kč

Klady: jízdní vlastnosti a přesné ovládání, samočinná převodovka, snadná obsluha

Zápory: cena přestavby na N1, průměrné místo vzadu, méně odkládacích prostorů

Autor: