Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Veselá operní diverze útočí

Česko

Opera Diversa doplnila svoji produkci o první celovečerní operu Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus Bohemie.

Autoři Ondřej Kyas a Pavel Drábek ji sami označují za kratochvilnou - což plně vystihuje její převažující kvality: je skutečně zábavná. Brněnská tlupa Ensemble Opera Diversa kočuje po celé republice a jejich zastavení se vyplatí si pohlídat: už dříve překvapili originální trojicí operních morytátů Mluvící dobytek (i v podobě kresleného filmu) a pobavili minioperami Loupežnická nevěsta a Listonoš.

Opera Pickelhering 1607 je v podstatě barokním divadlem na divadle a hudebně odkazuje na vývoj žánru opery, včetně vtipných citací. Hlavně však vychází z poučení avantgardou 20. století. Obsazení orchestru je komorní s cembalem, hraje se bez dekorací a také náznaky renesančních kostýmů a rekvizit spoléhají na fantazii diváků. Pěvecké výkony odpovídají poloprofesionálnímu složení souboru a právě jistý amatérismus nebo komediantství lidových her je významnou složkou divadelního účinku, kdy verva a spontánní zanícení jsou důležitější než jen brilantní zpěv. V tomto ohledu si Opera Diversa na nic nehraje, ale hraje svrchovaně a spontánní radost ze hry přenáší na publikum.

Co se týče samotného kusu - Pickelhering je postava šaška, kterou na prkna své kočovné anglické herecké společnosti uvedl v druhé půli první dekády 17. století John Green. Název je patrně odvozen od portrétu kašpara držícího v ruce slanečka a postavu lze s jistou licencí považovat za výraz „ducha“ kočovného komediantství či jejich životního stylu. Potulné komedianty Greena, Reynoldse (toho si střihnul sám autor hudby) a Dóru autoři opery vyslali v roce 1607 do Jindřichova Hradce na panství Viléma Slavaty, právě se chystajícího oslavit pětileté výročí sňatku s jeho uměnímilovnou ženou Lucií.

Výběr herců a vhodného titulu (nakonec je to „italská novinka Orfeus“) i přípravy představení pro oslavu a její průběh tvoří dějovou osu. Nechybí atributy barokní opery, jako nalezenec; mytologické postavy zastupují dva čeští čerti (ten bez ocasu zpívá „po kastrátsku“ fistulí). Jejich výstupy patří k nejvtipnějším a pointa s „alternativním“ libretem Lišky Bystroušky tvoří výraznější vrchol než samotný konec opery, který přece jen skrze Pickelheringovo „poslání“ sklouzává do poněkud tezovité morality.

Pickelheringa Opera Diversa původně chystala jako připomínku 400. výročí premiéry Monteverdiho Orfea, pro projekt Bušení do železné opony (který po změně vedení ND zanikl). Dlužno říci, že Pickelhering by z řady operních pokusů sympaticky vyčníval. Opera Diversa chápe svůj přístup k opeře diverzně, odlišně. Její dosavadní „diverzní akce“ naší domácí operní scéně jen a jen prospívají.

***

Divadlo podle módy

Ensemble Opera Diversa je soubor mladých hudebníků a zpěváků. Tvrdí, že opera je žánr, který je potřeba „vyvést z artistních laboratoří a hledat pro něho nové publikum“. Motto souboru Opera - hudba - medvěd - zemětřesení vzdává hold Benedettu Marcellovi a jeho spisku Divadlo podle módy.

Autor: