Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vezmi si zpět své město

Česko

Výstava Čí je to město? v Karlín Studios vyvolala nespokojenost se stavem architektury a urbanismu v Praze. Přerůstá však ve výraz občanského aktivismu.

Sám vstup do galerie a pobyt v ní jsou nepříjemné: benzinový agregát napájí tři míchačky na beton, které se uprostřed výstavy naprázdno točí a rachotí. Dílo skupiny Guma Guar dobře ilustruje, jak se někteří obyvatelé Prahy cítí: jako nedobrovolná rukojmí stavebního byznysu, který změnil jejich životní prostředí v malé, ale pěkně hlučné peklo.

Zdá se, že čím dál většímu počtu lidí začíná vadit nemožnost ovlivnit podobu okolního světa. Začíná to už ve městě, kde bez jejich vědomí vznikají či zanikají struktury, které bezprostředně souvisí s jejich životem: před okny vám postaví billboard s reklamou, za rohem zbourají vaši oblíbenou restauraci a pod domem vyhloubí obří tunel, díky kterému vám v bytě padá omítka. Podobná nespokojenost a reakce na ni mohou mít různé podoby. Vznikají laické i odborné iniciativy, které se vyjadřují k urbanistickým záměrům. Nebo jste streetartista a na problémy reagujete rovnou v ulicích města.

Od architektů po sprejery To jsou i dva póly, mezi kterými se pohybuje i výstava v Karlín Studios. Impulzem pro ni byl vznik skupiny architektů a teoretiků Za novou Prahu, která adresovala pražskému primátorovi otevřený dopis vyzývající ke změně zavedených praktik rozvoje města. Tato iniciativa ale není jediná: na výstavě se prezentuje i Letná sobě, občanské sdružení usilující o smysluplnou podobu své čtvrti. A možná úplně nejdůležitějším dílem na výstavě je webový portál Praguewatch.cz, který formou interaktivní mapy dokumentuje problematická místa rozvoje města.

A jak do podobných iniciativ zapadá současné umění nebo street art? Naprosto hladce a přirozeně, jen používá jiné prostředky. Třeba EPOS 257 v loňském roce uskutečnil akci 50 metrů čtverečních veřejného prostoru. Na Palackého náměstí v Praze, hned před pomníkem, kde je největší provoz, bez povolení vztyčil kovovou ohradu bránící chodcům v nejpřímější cestě přes prostranství. Nejenže si stavby nikdo nevšiml, ale byla odstraněna až po několika týdnech. Jejím smyslem ovšem nebylo naštvat chodce, ale spíš je vytrhnout z letargie. Podobně - ale tentokrát s úředním povolením - reklamní firma obestavěla lešením samotný pomník Palackého a ověsila ho reklamou. Vadí to vůbec někomu?

Nedaleko odtud na Karlově náměstí v době konání komunálních voleb sebral Vladimír Turner papundeklové desky s plakáty politiků a postavil z nich mnohametrový domek z karet. „Vyčistil“ tak park zanesený politickou reklamou a současně naznačil, co si myslí o naplňování ideálů zastupitelské demokracie. Podobné projekty a street art obecně jsou výrazem potřeby vzít věci do vlastních rukou, komentovat aktuální dění nebo si dělat legraci z těch, kteří si to zaslouží. Umělci a korupce Podobné techniky používají i další umělci, pro které je práce ve veřejném prostoru jen doplňkem jejich dalších aktivit. Ivan Vosecký vedle svého malování v posledních letech rozmisťuje po městě různé nápisy. Ty s různou mírou srozumitelnosti reflektují svět kolem. „Město je urážka duše,“ napsal tentokrát na budovu Karlín Studios.

Za pozornost také stojí video Tamary Moyzesové a Kateřiny Fojtíkové Nezapomenutelná Praha. Autorky v něm parodují známý propagační klip Prahy, ve kterém vystupovala Miss Universe Taťána Kuchařová. Zatímco ten stál osm a půl milionu (jaký asi byl jeho efekt?), dvojici umělkyň stačilo 3200 korun. Pracovali tentokrát s mužským modelem procházejícím se v okolí staveniště tunelu Blanka. Ovšem ne vždy jde přejít vše, co se kolem děje, s humorem. Zvláště v situaci, kdy podstatnou rozbuškou k umělecké činnosti či občanskému aktivismu je přesvědčení, že za velkými developerskými projekty v Praze stojí korupce. Nedůvěřivému nebo přímo nepřátelskému postoji lidí k jejich zastupitelům pomohou nejen protikorupční opatření, ale i jasná koncepce toho, co a jak by se mělo v Praze budovat. „Kolik galerií, kulturních domů, knihoven nebo jiných veřejných zařízení bylo postaveno za posledních dvacet let?“ ptají se organizátoři výstavy. „Budou odkazem této generace v paměti města pouze obchodní centra a komplexy kancelářských budov?“

Výstava trvá pouhých čtrnáct dní, ale na téměř každý den jejího trvání je připravena nějaká doprovodná akce, Jejich seznam je na webových stránkách Karlín Studios.

Čí je to město?

Kurátor: Milan Mikuláštík Karlín Studios, Křižíkova 34, Praha 8, do 16. 3. 2011

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč