Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Víceletá gymnázia jako letní čas

Česko

Ředitel jedné střední školy napsal minulý týden do jedněch novin článek o tom, jak mizerně byla připravena státní maturita. Z jazykového hlediska mne zaujala jeho věta „Již v minulosti při příležitosti různých maturit na nečisto došlo k závažným pochybením, například k dovezení testů z jiného předmětu či k nedostupnosti telefonní linky pro řešení akutních problémů“. Doufejme, že nedošlo k jeho aprobovanosti z českého jazyka.

Vážená paní redaktorko, jsem překvapen, jak jste po občasné nesmělé kritice opustila poměrně zásadní téma víceletých gymnázií, píše mi vyčítavě Petr Klíma z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 3 a 9.

Ne, neopustila, stále si myslím, že víceletá gymnázia jsou velký omyl, jen to nechci omílat pořád dokola. Ráda ale zacituji z dopisu pana Klímy: „Rodiče našich klientů nesouhlasí s vyčleňováním dětí v jedenácti letech, nicméně nakonec své dítě na víceleté gymnázium stejně dají. Nechtějí, aby bylo mezi těmi, kdo zbyli a které budou učit ti, co zbyli. Přáním většiny učitelů základních škol v Praze totiž je učit na výběrové střední škole nadané a motivované žáky.“

Demografický propad, který nás čeká, podle psychologa Klímy situaci ještě zhorší. Například v Praze může odejít ze základních škol po páté třídě skoro třetina žáků. „Pak už nebudou víceletá gymnázia výběrovou školou pro nadané, ale jakousi lepší základní školou. Na skutečné základní škole pak budou - ti ostatní.“ Pisatel připomíná, že před pár lety chyběly ministrovi školství ve sněmovně ke zrušení víceletých gymnázií jen dva hlasy. Má pravdu, jednou to už bylo takříkajíc o prsa. Dál ale zřejmě hned tak nepostoupíme. V tom smyslu je to s víceletými gymnázii trochu jako s letním časem. Nadělá víc škody než užitku, ale už se zabydlel.

Agentury přinesly zprávu, že univerzita v Osnabrücku zahájila jako první v Německu výuku imámů. V dvousemestrálním kurzu se budou islámští duchovní vyslaní ze zahraničí seznamovat s německým jazykem, reáliemi a náboženskou pedagogikou. Vyškolení imámové mají napomáhat obtížně se integrujícím muslimům se začleňováním do německé společnosti. Podle iniciátora, profesora religionistiky Raufa Ceylana, chce univerzita podporovat evropsky ovlivněný islám. To je zajímavá alternativa k Evropě ovlivněné islámem.

O autorovi| ŠKOLA, Radky Kvačkové

Autor: