Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Vinaři chtějí prodat milion lahví svatomartinského

Česko

VALTICE Je rozhodnuto: pod hlavičkou svatomartinského, nejúspěšnějšího tuzemského vinařského produktu, se letos představí 211 vzorků. A odborníci, kteří je včera vybrali, tajně doufají, že letošní prodej moravských a českých mladých vín by mohl poprvé překročit milion lahví.

Jisté to ale není. „Celkem 89 firem, které smí uvést na trh svatomartinské, si zatím objednalo 926 tisíc záklopek na lahve s příslušným logem. Vybraní vinaři ale mívají zásoby a mohou produkci ještě o něco zvýšit, takže bychom ten milion pokořili,“ řekl LN po včerejším hodnocení Pavel Krška z Národního vinařského centra ve Valticích. Právě tam degustátoři dodané vzorky mladých vín posuzovali.

Právo užívat logo se stylizovaným jezdcem na koni chtělo získat celkem 97 firem. Osm jich neuspělo u hodnotících komisí vůbec, další jen s částí dodaných vzorků. Podle komisařů například dodaným vínům chyběla potřebná svěžest, měla problémy s oxidací i další vady. Milan Půček ze Svazu vinařů přesto naznačuje, že podle kvality sklízených hroznů by letošní ročník mohl být vysoce nadprůměrný. A to přesto, že sklizeň je výrazně nižší než loni. Například Pavel Vajčner ze společnosti Znovín připustil, že se s výnosem dostávají téměř na polovinu loňského stavu. „Loňský rok byl ale nadprůměrný, takže jsme tak třetinu pod dlouhodobým průměrem,“ dodal.

Značku svatomartinské mohou od roku 2005 nosit pouze vína, která schválila odborná degustátorská komise. Navíc může jít jen o bílá, růžová a červená vína z odrůd MüllerThurgau, Veltlínské červené rané, Modrý Portugal a Svatovavřinecké. „Letos poprvé je možné jako svatomartinské nabízet i klaret,“ poznamenal Krška.

Držitelem ochranné známky je Vinařský fond ČR a ten za její použití vybírá pouze pětisetkorunový poplatek za vzorek přihlášený k hodnocení. „Vinaři se ale musejí zavázat, že víno nezačnou prodávat dříve než na svatého Martina, tedy 11. listopadu,“ připomíná Pavel Večeřa z vinařského fondu. Na toto datum se soustředí i propagační akce, které letos kromě tuzemských měst a vesnic poprvé cílí také na Slovensko.

Marketingovou kampaň ke svatomartinskému zahájil vinařský fond v roce 2005, kdy ochrannou známku odkoupil od soukromého vinaře. Tehdy bylo k dispozici ve 125 tisících lahví celkem 46 vzorků od 25 vinařů. Od té doby nabídka každoročně roste, zapojují se do ní i velké obchodní řetězce.

Svatomartinské je především marketingovou značkou a bývá označováno za obdobu francouzského Beaujolais nouveau, které se začíná prodávat každý rok vždy třetí čtvrtek v listopadu. Svatomartinské odborníci nedoporučují k archivaci, je spíše určeno k rychlé spotřebě. Označení svatomartinské se opírá o tradici připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. Právě v tento den totiž hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali.

***

Mladé víno Beaujolais Nouveau po Česku 211 vzorků od 89 vinařů může letos nést značku svatomartinského vína. Odborná degustátorská komise Vinařského fondu ČR uděluje mladým vínům daných odrůd toto označení od roku 2005.

Autor: