Čtvrtek 14. listopadu 2024, svátek má Sáva
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vláda změnila dálnici k Vídni. Aktivisté se bouří

Česko

BRNO/BŘECLAV Pouze dva roky existovala oficiálně na papíře varianta dálničního spojení Moravy a Vídně po obchvatu Břeclavi. Vláda ji včera ze svých záměrů škrtla.

Proti výroku kabinetu protestují zejména ekoaktivisté, protože tak jediným dále připravovaným dálničním spojením zůstává prodloužení silnice R52 Brno-Pohořelice přes Pasohlávky do Mikulova. Vede přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou, kde podle nich naruší krajinu. S mikulovskou variantou však počítá i mezinárodní dohoda s Rakouskem, které do Mikulova plánuje svoji dálnici A5 dovést během tří let.

Břeclavskou variantu odkývl „navíc“ v roce 2008 kabinet Mirka Topolánka, v němž Strana zelených protestovala proti mikulovské trase. Jenomže rozhodnutí vadilo hejtmanství i břeclavské radnici. „Budovat jako obchvat Břeclavi dálnici jeho stavbu výrazně oddaluje. Nyní plánovaný dvoupruhý obchvat je připraven, kvůli dálnici by bylo potřeba měnit všechny plány a byl by samozřejmě výrazně dražší, byla by třeba jiná napojení a mnohem vyšší valy a estakády,“ tvrdí opakovaně bývalá starostka Břeclavi Anna Procházková, která ve funkci krajské radní měla na starosti územní plánování. Dvoupruhový obchvat může přijít na necelé dvě miliardy, čtyřpruhový by byl řádově dražší.

Propagátoři břeclavské stavby vycházejí z toho, že dálnice D2 je z Brna až do Břeclavi postavená a právě tam se k ní má připojit rychlostní silnice R55 vedoucí podél toku Moravy. Spojka do Rakouska by proto převzala zátěž i z ní a mohla by tak ulevit silnici přes Lednickovaltický areál do Mikulova.

Jeden ze zastánců břeclavské trasy Petr Firbas zpochybnil smysl včerejšího vládního rozhodnutí. Trasa je podle něj zakotvena nejen v usnesení, které ministři změnili, ale také v Politice územního rozvoje. „Zde je obchvat Břeclavi schválen jako čtyřpruhová rychlostní silnice R55. Politika územního rozvoje se podle stavebního zákona může měnit až v roce 2013,“ tvrdí.

Ministerstvo dopravy má pro změnu i další důvod. Silnice R55, která měla podél řeky Moravy spojit Břeclav s Olomoucí, asi hned tak nevyroste. Stát na ni nemá peníze, tedy zatím jen dokončí rozdělané úseky a v ideálním případě její pomocí napojí Zlín k dálnici D1 u Hulína.

***

Trasa vede přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou, kde naruší krajinu.

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: