Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vládě dochází s piloty trpělivost

Česko

Jednání odborů a vedení ČSA míří ke krachu. Na stranu manažerů se staví ministři dopravy i financí

PRAHA Napětí kolem vyjednávání o snížení platů pilotů a dalších zaměstnanců Českých aerolinií vrcholí. Zástupcům hlavního akcionáře, tedy vlády, přitom již začíná s požadavky zejména pilotů docházet trpělivost. Odborová organizace pilotů CZALPA včera zopakovala svoji představu o snížení mezd. Jejich průměrné měsíční platy se pohybují kolem 212 tisíc korun a jejich snížení má aerolinkám ušetřit v ročním vyjádření až jednu miliardu. Aby se tak skutečně stalo, museli by se piloti vzdát podle propočtu prezidenta firmy Radomíra Lašáka 30 procent platu. Jinak by firmu muselo opustit až 860 zaměstnanců, z toho 100 pilotů. Podle kalkulace předsedy dozorčí rady Václava Nováka je nutné snížení dokonce o 45 procent a propuštění 1600 zaměstnanců. Jenže na tak výrazné snížení piloti nejsou ochotni kývnout. Prezident CZALPA Filip Gaspar sice včera zopakoval usnesení přijaté čtvrteční valnou hromadou CZALPA, podle kterého jsou piloti připraveni snížit si v letošním roce platy o 40 procent. „Na toto snížení jsme připraveni přistoupit od listopadu,“ řekl včera Gaspar.

Čtyřicetiprocentní snížení je však v podání CZALPA spíše fiktivní. Zahrnuje totiž již 7procentní snížení platů realizované v květnu. Za část ušlého zisku navíc odboráři hodlají požadovat kompenzaci ve formě zaměstnaneckých akcií. Bezpodmínečně souhlasí se snížením platů pouze o 15 procent.

„Zákoník práce totiž ani neumožňuje, aby došlo k rozdílnému snižování mezd napříč celou firmou. Z toho důvodu žádáme pro piloty kompenzaci na snížení platů přesahující 15 procent,“ vysvětlil výkonný sekretář CZALPA Martin Hanuš. Piloti navíc formulovali či potvrdili další podmínky, bez jejichž splnění na snížení vlastních platů nepřistoupí. Je mezi nimi i to, že stát neprodá aerolinky konsorciu Unimex Group – Travel Service, které zůstalo jediným uchazečem o privatizaci ČSA. Vláda má o osudu privatizace rozhodnout 26. října. Dále Gaspar zopakoval ultimátum pilotů, že příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě nesmí podepisovat za ČSA prezident firmy Lašák. Nově pak uvedl, že piloti přistoupí na snížení mezd pouze tehdy, učiní-li tak alespoň pět dalších z celkem devíti odborových organizací ČSA. Žádná z odborových organizací kromě CZALPA přitom ochotu ke snižování platů zatím nepotvrdila.

Janota: Zaměstnanecké akcie pilotům nedám Podmínky CZALPA označil již ve čtvrtek jako ekonomicky nepřijatelné předseda dozorčí rady Novák. Nevyloučil ani, že kvůli nemožnosti dohodnout se s piloty podá na pondělním zasedání dozorčí rady rezignaci.

Včera se na jeho stranu postavili i ministři financí Eduard Janota a dopravy Gustáv Slamečka. Shodli se, že návrh pilotů na snížení platů není dostačující a neumožňuje realizovat restrukturalizační plán, který by zajistil životaschopnost společnosti.

„Jestli piloti chtějí udržovat firmu v problémech a přivést ji do konkurzu, tak jsou na nejlepší cestě,“ řekl LN Janota. Ministr rezolutně odmítl požadavek pilotů na zaměstnanecké akcie. „O něčem podobném neuvažuji ani náhodou,“ zdůraznil. Janota zároveň připustil, že s kolektivní smlouvou pilotů, která byla uzavřena bývalým prezidentem ČSA Jaroslavem Tvrdíkem a která vyprší koncem roku 2010, nemůže dělat „vůbec nic“.

Gaspar včera řekl Lidovým novinám, že na výraznější snížení platů již piloti nekývnou. „Jsme ochotni vyjednávat, avšak prostor k dalšímu snižování platů již není,“ řekl Gaspar LN.

O dalším postupu se pravděpodobně rozhodne na pondělním zasedání dozorčí rady ČSA, jemuž mají být opět přítomni ministři Slamečka a Janota. „Budeme diskutovat o dalším řešení,“ řekl Janota. Vládě se přitom nabízí několik variant řešení. V případě Novákovy rezignace může potvrdit Lašákův restrukturalizační plán jako jedinou budoucí alternativu. V případě záměru aerolinky neprivatizovat pak může posvětit již dříve avizovaný plán jejího převzetí ziskovým Letištěm Praha.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!