Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Vládní kampaň sebechvály

Česko

ČSSD rozčílily inzeráty propagující Topolánkův kabinet. Sama přitom vydávala podobné

Jak to vidí premiér Topolánek

PRAHA Když vás nikdo nepochválí, pochvalte se sami.

Tímto pravidlem se rozhodl řídit premiér Mirek Topolánek. A vyneslo mu tu ostrou kritiku opozice.

Vláda totiž nechala za deset milionů korun z peněz daňových poplatníků vytisknout celostránkové inzeráty v celostátních denících a zpravodajských časopisech. V nich se chválí a říká o sobě, že je to „vláda pro vás“. Kabinet v inzerci vypočítává, že snížil deficit a zmrazil platy ústavních činitelů, přidal peníze obcím, omezil byrokracii, přidal peníze nemocným či rozšířil počet záchranek. „Povinností každé vlády je informovat své občany, čas po dovolených je pro takovou kampaň z našeho pohledu ideální,“ komentovala kampaň mluvčí vlády Jana Bartošová. „Kampaň Vláda pro Vás stála deset milionů korun. 98 procent tvoří nákup inzertní plochy v médiích, zbylá dvě procenta jsou výdaje na vytvoření a design webových stránek a grafické práce. Kampaň včetně zadání inzerce připravil Úřad vlády ČR bez externí agentury. Podklady pro tisk, internetové bannery a webové stránky zajistilo Studio R6,“ dodala mluvčí.

Inzeráty ostře kritizovala opozice v čele s šéfem ČSSD Jiřím Paroubkem. Podle něj jde o „obrovský politický skandál“ a jeho strana požádá „Je naprosto standardní, že každá vláda v Evropě prezentuje své výsledky a snaží se občany vtáhnout do většího zájmu,“ říká premiér Mirek Topolánek o inzerátech svého kabinetu.

Nejvyšší kontrolní úřad o prověření zakázky. Topolánek takovou kritiku odmítl. Paroubek prý „podle sebe soudí ostatní“. Byla to totiž vláda sociálních demokratů, která v roce 2006 z peněz jednotlivých ministerstev tiskla podobné inzeráty.

Třeba exministr pro místní rozvoj Radko Martínek vedle své fotografie vychvaloval bytovou politiku vlády ČSSD. Zdeněk Škromach, tehdejší ministr práce a sociálních věcí, si zase sliboval, že povodně navrátí důvěru občanů ve stát.

Tehdy Paroubek žádný problém neviděl. „Jenom jsem ji (tu stránku) zahlédl a neviděl jsem na tom nic znepokojivého,“ komentoval před dvěma lety inzerát Radka Martínka.

Pokračování na straně 2

Dokončení ze strany 1

Premiér Mirek Topolánek doufá, že kampaní vyvolá ve veřejnosti větší zájem o svůj kabinet a o to, co dělá.

„Informační kampaň navazuje na inspekční cesty premiéra po ministerstvech, které skončily v srpnu, a má za cíl zapojit občany do činnosti vlády a propagovat vládní portál www.vlada.cz a informační web vladaprovas.vlada.cz.,“ vypočítává mluvčí vlády.

„Je naprosto standardní, že každá vláda v Evropě prezentuje své výsledky a snaží se občany vtáhnout do většího zájmu,“ uvedl premiér Mirek Topolánek. „Slibujeme si od toho lepší informovanost a zahájení veřejné debaty o našich krocích.“

Politologové přesto tvrdí, že inzeráty mají jasnou souvislost s blížícími se volbami. Krajské a senátní volby se totiž uskuteční 17. a 18. října, druhé kolo senátních voleb pak o týden později.

Vydávat takové inzeráty není nelegální. „Je to ale ošidné. Zákon takovou věc nezakazuje, ale rozhodně to není ideální,“ řekla agentuře ČTK politoložka Vladimíra Dvořáková. Většina českých politických stran plánuje zahájit své předvolební kampaně v nejbližších dnech.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!